Ik merk het zelf ook als ik op een website rondkijk. Als ik een Over mij pagina open, wil ik een beeld krijgen van de persoon of het bedrijf. Niet een waslijst met vakjargon of vage statements die ik net zo goed op elke andere website zou kunnen lezen.
Waarom is je Over mij pagina belangrijk?
Voordat iemand een product bij je koopt of contact opneemt, wil die persoon weten of jullie bij elkaar passen. Ze willen zien dat je weet waar je het over hebt en dat je begrijpt waar zij mee zitten. De Over mij pagina is de plek waar je dat kunt laten zien.
Het gaat niet om jezelf in de schijnwerpers zetten. Het gaat erom dat de bezoeker een gevoel krijgt bij jou en je bedrijf. Vertrouwen krijgt in jou en zich herkent in wat je vertelt.
Wat hoort erop te staan?
Je verhaal
Begin met hoe je bent gekomen waar je nu bent. Niet vanaf je geboorte, maar wel de stappen die ertoe hebben geleid dat je dit werk doet. Wat heeft je hierheen gebracht? Welke ervaring heb je opgedaan? Waar liep je tegenaan?
Dit hoeft geen lang levensverhaal te zijn, het gaat om de essentie. Waarom doe je wat je doet en hoe ben je hier beland?
Waar je goed in bent
Hier vertel je concreet wat je doet en waar je ervaring in hebt. Geen vage termen zoals “passie” of “excelleren”, maar gewoon duidelijk benoemen waar je mee kunt helpen. Welke problemen los je op en voor wie doe je dat?
Het helpt ook om een paar voorbeelden te geven. Niet in de vorm van een opsomming, maar als onderdeel van je verhaal. Zo krijgt de lezer een beter beeld van wat je precies doet.
Waarom je het doet
Mensen willen weten wat je drijft. Niet in de zin van een missie statement dat klinkt alsof het door een marketingbureau is geschreven, maar echt waar je het voor doet. Wat maakt dat je hier energie van krijgt en waarom vind je dit werk de moeite waard?
Gewoon je eerlijke en authentieke verhaal.
Een foto van jezelf
Dit lijkt vanzelfsprekend, maar toch zie ik regelmatig Over mij pagina’s zonder foto. Of met een foto waarop je niet goed te zien bent. Kies een foto waarop je herkenbaar bent en die past bij hoe je wilt overkomen. Het hoeft niet persé van een professionele fotoshoot te zijn, maar daarmee krijg je wel vaak de beste foto’s.
Social proof
Beter nog dan over jezelf vertellen, kun je anderen aan het woord laten. Ervaringen van mensen die je hebt geholpen zeggen vaak meer dan wat je zelf kunt opschrijven. Het hoeven er niet tien te zijn, maar een paar concrete voorbeelden werken goed. Klantervaringen (reviews, testimonials) werken enorm goed, maar zorg natuurlijk wel dat het echte verhalen zijn naar aanleiding van concrete resultaten of ervaringen.
Je kunt er een paar op de Over mij of andere pagina’s plaatsen of er een aparte pagina voor maken.
➽ Lees ook: Wat is een testimonial en waar plaats je die op je website?
Hoe kunnen ze contact opnemen?
Als iemand je verhaal heeft gelezen en meer wil weten, maak het dan makkelijk om de volgende stap te zetten. Zet duidelijk hoe mensen contact met je kunnen opnemen. Dat kan een link naar je contactpagina zijn of een button naar je aanbod. Laat mensen niet zoeken.
Wat kun je beter weglaten?
Vage statements
“Ik ben gepassioneerd over…” of “Ik streef naar excellentie…” Dit soort zinnen zeggen eigenlijk niets. Iedereen kan dit op zijn website zetten. Het maakt je verhaal niet persoonlijker of interessanter.
Als je iets wilt laten zien over hoe je werkt, doe dat dan aan de hand van concrete voorbeelden. Vertel hoe je een klant hebt geholpen of waar je trots op bent. Dat zegt veel meer dan een standaardzin.
Je hele levensgeschiedenis
Je hoeft niet vanaf je schooltijd te beginnen. Tenzij dat echt relevant is voor wat je nu doet. Hou het bij de informatie die ertoe doet voor je bezoeker, die willen gewoon weten of je kunt helpen met hun probleem.
Te veel vakjargon
Je weet zelf precies waar je het over hebt. Maar je bezoeker misschien niet. Schrijf daarom in woorden die iedereen begrijpt en gebruik geen ingewikkelde termen of afkortingen die alleen binnen jouw vakgebied gebruikt worden.
Een lange opsomming van diploma’s en certificaten
Opleidingen en certificaten kunnen relevant zijn, maar ze hoeven niet centraal te staan. Niemand gaat voor jou kiezen omdat je tien jaar geleden een cursus hebt gevolgd. Ze kiezen voor je omdat ze zien dat je begrijpt waar zij mee zitten en dat je ze kunt helpen.
Als je je opleidingen wilt noemen, doe dat dan kort en zonder daar teveel nadruk op te leggen. Het gaat om wat je ermee doet, niet om de papieren op zich, je Over mij pagina is geen CV.
Te formeel taalgebruik
Je Over mij pagina mag persoonlijk zijn. Je hoeft niet ineens heel zakelijk te gaan schrijven omdat je over je bedrijf vertelt. Schrijf gewoon zoals je praat, dat maakt je verhaal toegankelijk en authentiek.
Hoe begin je?
Als je niet weet waar je moet beginnen, stel jezelf dan deze vragen:
- Hoe ben ik hier gekomen?
- Wat was de aanleiding om dit te gaan doen?
- Voor wie doe ik dit werk?
- Wat los ik voor ze op?
- Waar ben ik goed in?
- Waarom doe ik dit werk?
Schrijf de antwoorden op zoals je ze zou vertellen aan iemand die je net hebt ontmoet. Niet te lang, niet te kort, gewoon zoals het voelt.
Blijf het herzien
Je Over mij pagina is misschien wel de moeilijkste pagina om te schrijven. Zo heb ik dat zelf ervaren en merk het ook bij mijn klanten. Het hoeft niet in één keer perfect te staan, dat kan ook helemaal niet. Schrijf iets op, laat het een paar dagen liggen en lees het dan opnieuw. Staat er wat je wilt zeggen? Klinkt het als jou? Past het nog bij waar je nu staat?
Blijf je Over mij pagina aanpassen als je bedrijf zich ontwikkelt. Je hoeft natuurlijk niet vast te blijven zitten aan wat je een jaar geleden hebt geschreven. Zowel jij en je bedrijf maken een ontwikkeling door en het is logisch dat daarom de informatie op je pagina ook verandert.
Ten slotte
Een goede Over mij pagina draait niet om jezelf, maar om de connectie die je maakt met je bezoeker. Het gaat erom dat iemand na het lezen denkt: dit voelt goed, deze persoon begrijpt waar ik mee zit.
Hou het simpel, hou het eerlijk en hou het menselijk, dan zit je helemaal goed.
0 reacties