7 redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen

Bloggen is dé perfecte manier om waardevolle content toe te voegen aan je website. Het kost je niets, behalve tijd natuurlijk, en het geeft je website én je bedrijf echt een boost. Te vaak zie ik nog dat ondernemers niets met de blogfunctie op hun website doen. Er staat wel een blogoverzicht, maar deze bevat dan bijvoorbeeld alleen nog maar de 3 artikelen die geplaatst zijn bij het maken van de website. Zonde! Als je nog geen blog hebt is het zeker de moeite waard om vandaag nog te beginnen met bloggen.

Wat is waardevolle content?

Waardevolle content is content die rechtstreeks de doelgroep aanspreekt die jij aan wil spreken. Diegenen waarvan je wilt dat ze je leren kennen, gaan vertrouwen en uiteindelijk klant bij je worden. Essentieel dus voor een succesvolle website. Content is eigenlijk alles wat er aan tekst, beeld en geluid op je website staat zoals:

  • Teksten op je pagina’s
  • Testimonials
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Infographics
  • Geluidsfragmenten
  • Alles wat je aan laat vragen via je website zoals: E-books en whitepapers
  • Blogberichten

Waarom bloggen je website een boost geeft

Toen ik startte met mijn bedrijf ben ik niet meteen begonnen met bloggen. Ten eerste omdat er zoveel andere zaken kwamen kijken bij het opbouwen van mijn webdesign business dat ik dacht dat ik daar de tijd niet voor had. Ten tweede (en waarschijnlijk de belangrijkste reden) was dat ik niet goed wist waar ik over moest schrijven. Niet dat er geen onderwerpen waren om over te schrijven, die zijn er genoeg. Webdesign is een gebied dat uit vele facetten bestaat en dat continue in ontwikkeling is.

Het was meer dat ik dacht: ‘alles is al geschreven’, hoe kan ik daar nu nog iets aan toevoegen? Pas later zag ik in dat het er niet zozeer om gaat wat er al over bepaalde onderwerpen geschreven is, maar dat het vooral belangrijk is om mijn expertise en visie te laten zien. Op deze manier spreek ik mijn eigen doelgroep aan en voorzie ik mijn volgers van waardevolle content.

Mijn blog heeft inmiddels voor een enorme toename van het aantal website bezoekers gezorgd en het aantal blijft steeds meer groeien.

Er zijn -tig redenen waarom bloggen (het schrijven en publiceren van blogberichten) enorm waardevol is om je website, en daarmee ook je bedrijf te laten groeien. De 7 belangrijkste heb ik voor je op een rijtje gezet.

1. Eenvoudig nieuwe informatie toevoegen aan je website

Door een blogbericht te schrijven, voeg je meteen nieuwe informatie toe aan je website. Je hoeft er geen pagina’s met een nieuw design voor aan te maken. Door een bericht te schrijven en te publiceren, wordt deze automatisch toegevoegd aan het overzicht op je blogpagina. Als je tijd en aandacht geeft aan de artikelen die je schrijft, gaat het je nieuwe klanten opleveren en daardoor meer omzet.

2. Je laat je expertise zien en bouwt vertrouwen op

Met al de kennis en ervaring die jij binnen jouw vakgebied hebt opgedaan, kun je jezelf echt laten zien als expert. Door hierover te schrijven en te laten zien wat je in huis hebt, bouw je vertrouwen op bij de lezer van je berichten. Denk daarbij niet te snel “dit is niet interessant om over te schrijven”. Wat voor jou vanzelfsprekend is, hoeft voor een ander helemaal niet zo te zijn.

3. Het trekt extra bezoekers naar je website

Door de link van je blogbericht te plaatsen op social media, zul je meer bezoekers naar je website trekken, zeker als je bericht ook nog eens gedeeld wordt door anderen. Als iemand eenmaal op je website is, en het artikel wat je geschreven hebt interessant vindt, zal diegene zeker meer van je willen lezen. Hoe meer waardevolle artikelen jij op je website hebt staan, des te langer de bezoeker op je website zal blijven om deze te lezen.

4. Betere vindbaarheid in Google

Ieder blogbericht dat je schrijft wordt door Google gezien en geïndexeerd. Als je handig gebruik maakt van zoekwoorden (doen!) en ervoor zorgt dat je waardevolle content schrijft, zal Google je ervoor belonen met een betere vindbaarheid. Mijn artikel ‘De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools‘ kwam vrij snel bovenaan op pagina 1 in de zoekresultaten van Google en zorgde op een gegeven moment voor ruim 30% van mijn maandelijkse websitebezoekers. Eén artikel! Sommigen willen alleen die informatie lezen en zijn meteen weer weg, maar er zijn altijd bezoekers die blijven hangen en meer van je willen weten.

Google houdt ook van websites waar iets op gebeurt, die in beweging zijn. Het regelmatig plaatsten van blogberichten gaat je dan ook zeker helpen om beter vindbaar te worden.

5. Je vergroot de interactie op je website

Via het reactieformulier onder je blogbericht (altijd activeren!) kan de lezer een reactie of een vraag achterlaten. Voor jou de perfecte manier om de interactie aan te gaan met je lezer. Ook hier kun je je expertise laten zien, door dieper in te gaan op het onderwerp en aanvullende informatie te geven. Daarbij kunnen ook de bezoekers onderling interactie op gang brengen door op elkaar te reageren. Ook hier geldt; hoe meer beweging, hoe leuker Google je gaat vinden.

6. Je kunt er geld mee verdienen

En als je dat goed aanpakt dan kan dat best oplopen. Hoe gaaf is het als je schrijft over je passie en er mee verdient ook nog? Je kunt er voor kiezen om een zogenaamd ‘affiliateblog’ te starten. Dat is een blog dat er puur op gericht is om de producten en diensten van anderen te promoten. Maar je kunt natuurlijk ook in je (zakelijke) blog af en toe een affiliatelink plaatsen van een produkt of dienst dat je zelf gebruikt en over schrijft. Als iemand dan iets koopt via jouw link dan krijg je daar een commissie over. In ‘Met affiliatemarketing beginnen in 7 stappen’ vertel ik meer over hoe dit werkt. Zelf plaats ik weleens affiliatelinks van software die ik zelf gebruik en erg tevreden over ben. Het gaat natuurlijk niet van de éen op de andere dag, Google zal eerst je content goed op moeten pakken.

7. Bloggen geeft meer zelfvertrouwen

In het begin vond ik het best eng om te gaan bloggen, want wie zat er nou op mij te wachten? Duidelijk last van het ‘imposter syndrome’; jezelf onderschatten en bang zijn om ontmaskerd te worden. Ik durfde mezelf echt geen expert te noemen en dat gaf in het begin wel een hobbeltje. Toen ik mezelf daar overheen gezet had en informatie ging delen waarvan ik dacht dat ik daar anderen wel degelijk mee kon helpen, werd het bloggen steeds leuker. Helemaal toen ik ook reacties en vragen kreeg op mijn artikelen, of vragen om hulp via de mail. Mijn zelfvertrouwen heeft er zeker een boost van gekregen en de barricades zijn helemaal opgelost en ik ben het schrijven echt leuk en waardevol gaan vinden.

Nog wat tips:

Tip: Voordat je een blogpost publiceert, loop hem dan nog even na met deze handige checklisten zorg dat je een goede voorvertoning van je link hebt voor Facebook.

Tip: Vind je het lastig om te schrijven? Wellicht kunnen deze tips je helpen om te beginnen met bloggen: 11 schrijftips voor je blog.

Heb jij een blog voor je bedrijf? Zo niet; wat houdt je nog tegen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *