Het versturen van nieuwsbrieven en e-mailmarketing is een hele goede manier om goed contact te blijven houden met je klanten èn je inkomsten te verhogen. Maar wat is nu een goed Nederlands nieuwsbrief programma? Deze vraag krijg ik zeer regelmatig en in dit artikel benoem ik drie bekende Nederlandse programma’s die ik zelf gebruik/gebruikt heb.
Waaraan moet een goed nieuwsbrief programma voldoen?
Om te kijken wat het beste Nederlandse nieuwsbrief programma is, is het natuurlijk belangrijk om te bepalen waar deze dan aan moet voldoen. Ik heb zelf een paar criteria opgesteld die voor mij belangrijk zijn en die jou wellicht ook kunnen helpen bij de keuze van je programma om nieuwsbrieven te versturen.
Met een goed nieuwsbrief programma moet je:
mailadressen kunnen verzamelen via formulieren/opt-ins
verschillende e-mail lijsten aan kunnen maken
automatische mails en mailseries kunnen versturen
je contacten tags kunnen geven
kunnen segmenteren
kunnen zien hoe je nieuwsbrieven het doen zodat je zonodig bij kunt sturen
Belangrijke eigenschappen waar je aan moet denken bij je keuze zijn:
Gebruiksvriendelijk
Gebruiksvriendelijkheid staat bij mij altijd voorop. Het programma moet gemakkelijk te gebruiken zijn, zowel voor het verzamelen van mailadressen, het beheren van de inschrijflijsten, maken en versturen van nieuwsbrieven, en het uitlezen van resultaten.
Responsief ontwerp
Een nieuwsbrief moet er goed uitzien op verschillende apparaten zeker omdat bijna alles tegenwoordig op de smartphone bekeken wordt. In het nieuwsbrief programma moet dus de mogelijkheid zitten om de nieuwsbrief zo op te kunnen maken dat het er goed uitziet voor zowel desktops, tablets en smartphones.
Templates met aanpassingsmogelijkheden
Het is makkelijk als een nieuwsbrief programma verschillende templates biedt die je aan kunt passen naar je eigen huisstijl. Er moeten dus opties zijn voor het toevoegen van logo’s en afbeeldingen en de kleuren moeten aanpasbaar zijn.
Personalisatiemogelijkheden
Het moet mogelijk zijn om de nieuwsbrief aan te passen op basis van de interesses en voorkeuren van je abonnees, bijvoorbeeld door segmentatie en gepersonaliseerde content. Zo haal je het beste uit je nieuwsbrieven.
Analyse en rapportage
Meten is weten zeggen ze en dat klopt zeker ook voor het versturen van nieuwsbrieven. Het is een onderdeel van je marketingbeleid en dus moet je ook informatie krijgen over de effectiviteit ervan. Het programma moet in staat zijn om statistieken te laten zien over open rates, click-through rates en conversies, zodat je de prestaties van je nieuwsbrief kunt meten en vervolgens kunt verbeteren.
Automatisering
Het is handig als het nieuwsbrief programma ook automatiseringsfuncties biedt, zoals het inplannen van verzendingen, het instellen van series welkomsmails voor nieuwe abonnees en het versturen van gepersonaliseerde follow-up e-mails.
Compliance
In het kader van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming ) is het belangrijk dat het programma voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving, zoals de GDPR in Europa en de CAN-SPAM Act in de Verenigde Staten, om te voorkomen dat je in juridische problemen komt.
Klantenondersteuning
Als je vast loopt en hulp nodig hebt dan is het belangrijk dat het programma een goede klantenondersteuning biedt. Dit kan zijn in de vorm van goede documentatie of een echte helpdesk die telefonisch of via mail bereibaar is.
Goede prijs/kwaliteit verhouding
Er kunnen verschillende prijsmodellen gehanteerd worden. Bijvoorbeeld op basis van het aantal abonnees of het aantal verzonden nieuwsbrieven. Of ze kunnen gratis zijn maar extra kosten in rekening brengen voor premiumfuncties. Voor ieder budget is er wel een goede oplossing te vinden
Overige criteria zouden bijvoorbeeld nog kunnen zijn: A/B testen, spamfiltercontrole, API tools en natuurlijk ervaringen van gebruikers.
Wat zijn de bekendste Nederlandse nieuwsbrief programma’s?
Hieronder een overzicht van de bekendste en meest gebruikte Nederlandse nieuwsbrief programma’s en waar ze in uitblinken. Alledrie voldoen ze aan de bovengenoemde eigenschappen en ik benoem dan ook waar ze in verschillen.
Laposta is een gebruiksvriendelijk, Nederlands nieuwsbriefprogramma waarmee je volledig aan de Europese privacywetgeving voldoet. Laposta zet zichzelf niet direct in de markt als een e-mailmarketing tool, maar als een programma om nieuwsbrieven mee te maken. Overigens is Laposta zeker wel in te zetten voor je e-mailmarketing. Voornamelijk zelfstandig ondernemers, stichtingen en verenigingen maken dankbaar gebruik van de Laposta software.
Gratis tot 2000 inschrijvers, daarna zijn er verschillende tariefgroepen. ook is het bij Laposta mogelijk om mailcredits te kopen.
Heel gebruiksvriendelijk, geen fratsen. Met Laposta kun je binnen no-time een mooie nieuwsbrief versturen.
Duidelijke stroomschema’s voor je automations.
Laposta heeft geen mogelijkheid voor tags. Wel kun je differentiëren met behulp van velden en segmenten.
Enormail is een gemakkelijk en compleet e-mailmarketing programma voor ondernemers. Enormail is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk en perfect in te zetten voor e-mailmarketing.
30 dagen gratis uitproberen, daarna vanaf €12,50 per maand (2500 contacten).
Een contact wordt maar één keer geteld ook al komt deze op verschillende lijsten voor.
Geen enorm uitgebreide opmaak mogelijkheden voor de formulieren.
De autoresponder heeft niet heel veel mogelijkheden.
MailBlue MailBlue is een reseller van de ActiveCampaign software met een eigen twist en support. Het is van de drie genoemde nieuwsbrief programma’s de meest uitgebreide en het best geschikt voor zeer uitgebreide e-mailmarketing.
14 dagen gratis uitproberen, daarna vanaf €9,- per maand (Lite versie en 500 contacten).
Zeer uitgebreide mogelijkheden voor het inzetten van e-mailmarketing en targetting.
Door de vele mogelijkheden kan het wat overweldigend zijn.
Zelf gebruik ik al jarenlang Lapostanaar volle tevredenheid. Momenteel ben ik Enormail aan het testen met een jaarabonnement. Beide werken intuitief en zijn zeer gebruiksvriendelijk. Als je nog geen 2000 contacten hebt is Laposta goedkoper (gratis). Als je boven de 2000 contacten uitkomt dan is Enormail weer goedkoper dan Laposta.
MailBlue heb ik in het verleden een jaar lang getest. Dit is enorm krachtige software met veel mogelijkheden voor targetten en personalisatie. Als je e-mailmarketing echt als een online strategie in wil zetten dan is dit je programma. Voor mijzelf is Mailblue op dit moment wat ‘zwaarder’ dan waar ik mijn nieuwsbrief programma voor nodig heb. Wie weet voor de toekomst.
Andere programma’s
Verder onderzoek naar Nederlandse nieuwsbrief programma’s leverde overigens ook nog op Autorespond en MailCamp maar met beide heb ik geen ervaring. Daarom heb ik deze ook niet meegenomen in mijn vergelijking.
Verdere bekende nieuwsbrief programma’s zijn nog o.a. MailChimp, MailerLite en GetResponse maar dit zijn allemaal buitenlandse programma’s met servers in het buitenland. Ik heb deze alledrie in het verleden getest, maar geeft toch de voorkeur aan een Nederlands nieuwsbrief programma, al is het alleen al vanwege de AVG.
Wat een fijn artikel weer. Ikzelf heb ervaring met LaPosta en ben er heel tevreden over. In het verleden wel eens MailBlue geprobeerd maar daar raakte ik wel een beetje de weg in kwijt. Voornamelijk omdat die heel uitgebreid is inderdaad. Meer dan dat ik nodig heb. Dus was ik daarna weer snel terug naar LaPosta en daar blijf ik voorlopig ook (zeker nu ze het laatst in een nieuw jasje hebben gestoken. Is er alleen maar beter op geworden)
Laposta heeft zeker een hele positieve verandering ondergaan. Was eigenlijk het enige waar ik me een beetje aan stoorde, de ‘ouderwetse’ uitstraling die het programma had. Tot eind 2024 heb is sowieso nog Enormail en dan kijk ik of ik daarmee verder ga of weer terugga naar Laposta.
Ik werk, op jouw aanraden trouwens, al jaren met La Posta. Zeer tevreden en handig dat het in het Nederlands is. Ik heb 6 automations waaronder 1 met funnel en 5 gratis e-books. Ondertussen al meer dan 2200 inschrijvers en bijna dagelijks komen er nieuwe relaties bij.
Omdat we een kleine onderneming zijn heb ik 25% korting gehad op tariefgroep 7. We betalen 345 euro per jaar. Ik vind dit best nog veel als je ongeveer 1 nieuwsbrief/campagne per maand schrijft.
Ik snap dat je het veel vindt, het is inderdaad best een pittig bedrag voor een kleine onderneming. Met zo’n 29 euro per maand lig je nog wel een stuk onder wat MailBlue vraagt voor 2500 inschrijvers. (€49,- voor de Lite versie). Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de ene nieuwsbrief per maand, maar om het hele systeem en de automations die draaien (funnels). Zou weleens interessant voor je kunnen zijn om te kijken hoeveel omzet je haalt vanuit je inschrijvers. Dan kun je meteen zien of het rendabel is.
Deze website maakt gebruik van cookies, zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren' te klikken, ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Wat een fijn artikel weer. Ikzelf heb ervaring met LaPosta en ben er heel tevreden over. In het verleden wel eens MailBlue geprobeerd maar daar raakte ik wel een beetje de weg in kwijt. Voornamelijk omdat die heel uitgebreid is inderdaad. Meer dan dat ik nodig heb. Dus was ik daarna weer snel terug naar LaPosta en daar blijf ik voorlopig ook (zeker nu ze het laatst in een nieuw jasje hebben gestoken. Is er alleen maar beter op geworden)
Laposta heeft zeker een hele positieve verandering ondergaan. Was eigenlijk het enige waar ik me een beetje aan stoorde, de ‘ouderwetse’ uitstraling die het programma had. Tot eind 2024 heb is sowieso nog Enormail en dan kijk ik of ik daarmee verder ga of weer terugga naar Laposta.
Ik werk, op jouw aanraden trouwens, al jaren met La Posta. Zeer tevreden en handig dat het in het Nederlands is. Ik heb 6 automations waaronder 1 met funnel en 5 gratis e-books. Ondertussen al meer dan 2200 inschrijvers en bijna dagelijks komen er nieuwe relaties bij.
Omdat we een kleine onderneming zijn heb ik 25% korting gehad op tariefgroep 7. We betalen 345 euro per jaar. Ik vind dit best nog veel als je ongeveer 1 nieuwsbrief/campagne per maand schrijft.
Ik snap dat je het veel vindt, het is inderdaad best een pittig bedrag voor een kleine onderneming. Met zo’n 29 euro per maand lig je nog wel een stuk onder wat MailBlue vraagt voor 2500 inschrijvers. (€49,- voor de Lite versie). Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de ene nieuwsbrief per maand, maar om het hele systeem en de automations die draaien (funnels). Zou weleens interessant voor je kunnen zijn om te kijken hoeveel omzet je haalt vanuit je inschrijvers. Dan kun je meteen zien of het rendabel is.