Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige checklist opgesteld voor het publiceren van blogposts. Deze houd ik in mijn achterhoofd tijdens het schrijven van mijn blogpost en loop ik ook nog eens helemaal door voordat ik op publiceren klik.

Checklist voor het publiceren van een blog

Gebruik SEO

Heb je bij het maken van je blogpost de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) overal meegenomen? Het doen van een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voor het schrijven van een artikel waarmee je gevonden wil worden. Een handige tool daarvoor is UberSuggest (gratis).

Komt je zoekwoord voor in:

  • de SEO titel? (Dit is de titel die in Google verschijnt)
  • de url (link) van je pagina?
  • de meta beschrijving?
  • de inleiding van je post?
  • ieder geval één kop of subkop?

Een handige plugin om dit in te stellen en te checken is Rank Math SEO.

Aanprekende titel

Een titel moet zowel beschrijvend als uitnodigend zijn. Als je een geweldige blogpost geschreven hebt, maar niemand het leest omdat de titel niet aanspreekt, heb je voor niets zoveel tijd gestopt in het schrijven. Zorg dus dat je titel de bezoeker uitnodigt en uitdaagt om verder te lezen. Stem je titel ook af op de inhoud. Als je titel weinig tot niets te maken heeft met de inhoud van je bericht zullen mensen alsnog afhaken.

De titel van je blogpost kan overigens een andere titel zijn dan je SEO titel. Deze laatste mag tot ongeveer 60 tekens zijn. De titel van je bericht zelf mag je zo lang maken als je wil.

Overzichtelijke opmaak

Lange lappen tekst lezen we niet meer. Met alle informatie die er dagelijks op ons afkomt hebben we steeds meer moeite gekregen met onze concentratie. Door een duidelijke structuur aan te brengen in de opmaak van je bericht, maak je het voor de lezer makkelijker om de tekst te “scannen” en te lezen waar de interesse naar uit gaat. Hapklare brokken dus, met duidelijke koppen en bodytekst.

Maak gebruik van:

  • H2 headings voor de koppen en H3 headings voor de subkoppen.
  • lijsten (bullitpoints of genummerd) om opsommingen weer te geven.
  • quotes om langere stukken tekst te onderbreken.

Gebruik van links

  • Heb je gebruik gemaakt van interne links naar pagina’s op je website of andere blogposts die je geschreven hebt?
  • Staan er externe links naar goede, belangrijke websites in?
  • Heb je alle links gecontroleerd of ze het doen?
  • Openen de externe links in een ander tabblad, zodat je de bezoeker op je website kunt houden? Dit kun je aangeven in het venstertje dat openklapt als je op het rechterpijltje van de link klikt

Goede afbeeldingen

Het gebruik van goede afbeeldingen is belangrijk. En met goede afbeeldingen bedoel ik: afbeeldingen die goed van kwaliteit zijn èn bij het onderwerp passen waar je over schrijft. Dit kunnen foto’s zijn die je zelf maakt, laat maken of download vanaf een website met (gratis) stockfoto’s.

Lees ook: Wat je echt moet weten over het plaatsen van foto’s op je website

Controleer nog even:

  • of je een uitgelichte afbeelding in je blogpost hebt gezet.
  • of je de titel en alt-tekst hebt ingevuld in je mediabibliotheek. Staan je zoekwoord(en) hierin?
  • of de afbeeldingen echt passen bij het onderwerp waar je over blogt.

Goed nalezen

Lees je blogpost voordat je op publiceren drukt nog een keer helemaal goed na:

  • Staat je verhaal in een logische volgorde?
  • Is het makkelijk leesbaar? Lopen je zinnen lekker?
  • Klopt de grammatica en spelling?
  • Staan de punten en komma’s goed?

Ook nog even checken…

  • Staat je blogpost in de juiste categorie?
  • Bevat je bericht minimaal 300 woorden?
  • Als je blogpost “cornerstone” waardig is, kun je hem ook als dusdanig markeren. In dit artikel van Yoast vind je meer informatie hierover (engels).
  • Eindig je met een goede call-to-action? Dit kan bijvoorbeeld een vraag zijn aan de lezer of een aanbod dat je doet.

Vergeet niet te promoten

Vertel de wereld dat je een nieuwe blogpost online gezet hebt. Dit kun je doen door:

  • De link naar je blogpost te plaatsen op Facebook. Dit kun je zowel op je persoonlijke pagina als op je bedrijfspagina doen. Zorg daarbij wel voor een goede voorvertoning van je link.
  • Je nieuwe post benoemen op Instagram en zorgen dat mensen hem kunnen lezen via een link in je bio.
  • Je blogpost delen met je netwerk op LinkedIn. Je kunt overigens ook rechtstreeks op LinkedIn bloggen, daar geeft FrankWatching nog wat tips over.
  • Heb je een nieuwsbrief/mailing? Benoem daarin zeker als je nieuwe berichten geschreven hebt. Nog geen mailinglijst? Lees hier waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is.

Ben jij nog niet bezig met bloggen voor je bedrijf en vraag je je af of het wel zin heeft om te doen? Lees dan deze redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen.

Hoe doe jij dat met bloggen? Werk je ook met een checklist?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *