Een goede website begint altijd met een goed plan!

Uiteraard wil je een goede website, één die succesvol is en veel bezoekers trekt. Voordat je begint met het maken of laten maken van een website is het belangrijk dat je een goed plan hebt, een goede fundering waarop je website gebouwd kan worden. Als je al een website hebt en deze nog niet zo succesvol is als je gehoopt had, is het aan te raden om weer even helemaal terug te gaan naar het begin.

Een plan dus… altijd!

Ga er bij het maken van het plan voor een goede website vanuit dat de bezoeker antwoorden zoekt op de volgende vragen:

  • Wie ben jij? Met wie heb ik te maken?
  • Hoe kun jij mij helpen?
  • Wat heb jij te bieden?
  • Wie heb je al geholpen?
  • Wat is de volgende stap die ik moet nemen?

Een goed plan voor een goede website bestaat minimaal uit de volgende onderdelen:

Wie ben jij en waar doe je het voor?

Website bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben. Laat ze dan ook zien wie je bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Maar dat weet ik toch wel, denk je dan. Waarschijnlijk wel, maar heb je het weleens helemaal uitgeschreven? Als je dit doet komen er toch nog vaak zaken naar boven waar je misschien in eerste instantie niet aan dacht, maar die wel belangrijk kunnen zijn voor jouw communicatie naar de bezoekers van je website.

Beantwoord voor je zelf de volgende vragen:

  • Waar ben je vandaan gekomen?
  • Welke weg heb je afgelegd om te komen waar je nu bent?
  • Waar ben je goed en minder goed in?
  • Wat zijn je waarden?
  • Waarin ben jij uniek?
  • Wat onderscheidt jou van anderen binnen jouw markt?
  • Wat is je visie en missie?
  • Wat zijn jouw dromen?
  • Wat wil je graag bereiken met je bedrijf?
  • Waar wil je volgend jaar staan? En waar over 5 jaar?

Wat is het doel van je website?

Om je website optimaal in te kunnen richten heeft die een duidelijk doel nodig. Kijk dus goed wat je met je website wil bereiken. Een doel (of een combinatie van doelen) zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Een duidelijke branding en uitstraling van je bedrijf
  • Bieden van informatie & service voor bestaande klanten
  • Verkopen van jouw producten en of diensten
  • Verkopen van producten/diensten van anderen (affiliate)
  • Stimuleren van offerteaanvragen
  • Bezoekers laten bellen voor een afspraak
  • Genereren van potentiële klanten via de website (leads)

Wat, wie, waarom, hoe, waar, wanneer?

Door jezelf deze vragen te stellen èn uit te werken kom je erachter wie de doelgroep is die je wil bereiken en waarmee je ze kan helpen. Het is belangrijk om hier echt voor te gaan zitten omdat dit de kern is van het succes van je website. Je website kan er nog zo fantastisch uitzien, als je ideale klant zich niet aangesproken voelt door de inhoud, haakt deze alsnog af.

Wat?

Bepaal je exacte aanbod en werk dit uit. Wat doe je? Wat biedt je aan? Ga vervolgens na welk probleem je hiermee voor de bezoeker oplost. Wat is het resultaat hiervan? Dát wordt je belangrijkste boodschap.

Wie?

Voor wie ga je het probleem oplossen? Welke mensen zijn gebaat bij de resultaten van jouw oplossingen? Voor wie wil jij graag werken? Hoe specifieker jij jouw doelgroep specificeert, hoe beter je je communicatie hierop af kunt stemmen. Hierdoor zul je meer klanten aantrekken waar jij voor wil werken.

Onderzoek het volgende:

  • Bestaat jouw doelgroep uit vrouwen, mannen of beiden?
  • Binnen welke leeftijdscategorie vallen ze?
  • Waar wonen ze?
  • Waar werkten ze en in welke functies?
  • Welke opleidingen en hobby’s zijn van belang?
  • Van welke tv-programma’s, boeken, muziek en series houden ze?
  • Wat is hun favoriete vrijetijdsbesteding?
  • … alles wat binnen jouw branche nog meer belangrijk is

Waarom?

Waarom is jouw oplossing zo goed? Verzamel hiervoor de reviews van klanten die je al geholpen hebt. Waarom moeten ze bij jou zijn en niet naar een ander gaan? Hiervoor kun je bijvoorbeeld gedeeltes gebruiken van wat je bij punt 1. omschreven hebt. 

Hoe?

Hoe doe je wat je doet? Of benoem de belangrijkste producteigenschappen. Schrijf geen ellenlange gedetailleerde verslagen, maar houdt het bij de kern, dit is waar het de bezoeker in eerste instantie om gaat. Laat ze contact met je opnemen voor meer specifieke informatie.

Waar?

Waar doe je wat je doet? Komen de mensen naar jou of ga je naar ze toe? Hier kun je ook omschrijven waarin die oplossing precies zit.

Wanneer?

Wanneer kunnen ze terecht (openingstijden) of wanneer kunnen ze het product verwachten? Hoe lang duurt een traject en wanneer kan er gestart worden? Wanneer kun je spreken over een goed behaald resultaat?

Welke pagina’s en functies heb je nodig?

Als je bovenstaande informatie verzameld hebt, kun je op papier alvast de grove structuur voor je website maken. Behalve de homepage, waar de meeste bezoekers als eerste op je website zullen komen, kijk je wat een goede verdeling kan zijn van de rest van de pagina’s.

Een basisindeling voor een goede website zou kunnen zijn:

Homepage: 
De pagina die de meeste bezoekers als eerste zullen zien. Zorg dat je belangrijkste informatie hier overzichtelijk staat weergegeven. Duidelijk en beknopt, met links en buttons naar pagina’s met meer informatie.

Aanbod:
Het is aan te raden om per aanbod een aparte pagina te maken. Zo houdt je het overzichtelijk en kun je optimaal gebruik maken van zoekwoorden bij SEO.

Over mij/ons:
Wie ben jij? Waar sta je voor? Waar ga je voor?

Blog:
Een aparte blogpagina voor als je regelmatig tips, achtergrondinformatie, ervaringsverhalen etc. wil delen. En ja, dat wil je…

Klantervaringen: 
Hiervoor kun je een aparte pagina maken of er voor kiezen om deze ervaringen over de gehele website uit te spreiden.

Contact: 
Zorg dat duidelijk is hoe de bezoeker contact op kan nemen. Naast een weergave van de gegevens zelf is een contactformulier een goede optie.

Privacyverklaring:
Verplicht om op je website te hebben.

Algemene voorwaarden:
Zorg dat de bezoeker je voorwaarden kan lezen.

Kijk verder wat je nog aan extra functionaliteiten nodig hebt.
Als je bijvoorbeeld je diensten en/of producten rechtstreeks via de website wil verkopen, heb je een shopmodule nodig (WOOCommerce) en een betaalprovider (bijv. Mollie). Wil je dat de bezoeker direct op je website een afspraak in kan plannen dan heb je een bookingplugin (Bijv. Easy Appointments) nodig. Voor welke functie dan ook, voor WordPress is er voor alles een plugin te vinden.

Wat je nog meer in je plan op kunt nemen

Gewenste uitstraling

Al je al een compleet uitgewerkte huisstijl hebt, kun je het logo, de kleuren, lettertypes en de stijl van evt. afbeeldingen overnemen voor je website. Zo heb je een herkenbare éénduidige uitstraling voor je bedrijf. Nog geen huisstijl en ook idee hoe je wilt dat je website eruit komt te zien? Kijk een rond op het web hoe de websites van anderen binnen jouw branche eruitzien. Maak een lijstje van websites die je aanspreken en ook welke helemaal niet.

Lees ook:

De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

Domeinnaam

Moet je nog helemaal beginnen? Denk dan goed na welke domeinnaam je gaat nemen voor je website. Wordt dit bijv. de naam van het bedrijf, van de service die je biedt, of waar je website over gaat? Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik heb wat tips voor het kiezen van een goede domeinnaam voor je op een rijtje gezet.

Hosting

Daarnaast zal je website gehost moeten worden op een server die aangesloten staat op het internet. Er zijn veel verschillende hostingbedrijven die dit doen. Er zijn goede en minder goede hosters en ook de prijzen variëren nogal.

Wat ik zelf heel belangrijk vind aan hosting:

  • Een Nederlands bedrijf met servers in Nederland
  • Betrouwbaar en goede recenties
  • Gratis SSL certificaten
  • Snelle servers
  • Goede klantenservice
  • Telefonisch bereikbaar

Zelf ben ik enorm tevreden over Cloud86, deze voldoet 100% aan alle bovenstaande voorwaarden.

Gratis e-book: 7 stappen voor een goede voorbereiding van je website

Gratis download

7 Stappen voor een goede voorbereiding van je website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de ‘7 stappen voor een goede voorbereiding’ cadeau!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *