Laposta of Mailchimp? That’s the question..
Al eerder schreef ik over het belang van het opbouwen van een e-maillijst. Met een e-maillijst heb je toegang tot contacten die zich zelf ingeschreven hebben op jouw lijst. Ze zijn al nieuwsgierig naar je bedrijf en de producten en/of diensten die je biedt. Aan jou om ze vervolgens van interessante informatie en aanbiedingen te voorzien. Professioneel uitziende nieuwsbrieven versturen is dé manier om dit te doen.
Starten met lage kosten
Als je net start met versturen van nieuwsbrieven, of je lijst nog niet veel adressen bevat, is het fijn om met lage kosten te beginnen. Er zijn veel e-mailmarketing aanbieders op de markt met verschillende prijsmodellen. Twee daarvan, Laposta en Mailchimp, kun je helemaal gratis gebruiken zolang je nog geen 2000 inschrijvers hebt.
Update januari 2024: Ik zag dat je bij Mailchimp geen 2000 contacten meer kunt hebben in de gratis versie. Waarschijnlijk is dit nu 1000 contacten, maar daarover is de tarieven pagina niet heel duidelijk.
Zelf ben ik, net als veel andere ondernemers, gestart met Mailchimp. Het was voor mij het bekendste e-mailmarketing programma waar ik gratis mee kon starten. Dat vond ik belangrijk omdat ik nog geen ervaring had met het versturen van nieuwsbrieven en het eerst weleens laagdrempelig uit wilde proberen.
Dat beviel (na veel uitzoekwerk) best goed… totdat ze de pakketten gingen veranderen. De mogelijkheden voor de gratis versie werden een stuk beperkter. Na een tip van een collega ondernemer ben ik overgestapt op Laposta en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.
Een vergelijking tussen Laposta en Mailchimp
Veel (startende) ondernemers zijn al bekend met Mailchimp of hebben er ergens iets over gehoord. Laposta is er ook al sinds 2011, maar nog een stuk minder bekend. Onterecht naar mijn mening, en dat zal ook uit de vergelijking blijken. Ik heb de gratis versies van beide programma’s vergeleken:
- Tot 1000 mailcontacten gratis
- Alles in het Engels
- 1 lijst voor je contacten
- Contacten indelen in segmenten
- 1 automatische mail versturen
- Keuze uit een paar templates
- Eenvoudige opbouw met drag & drop systeem
- Contacten verder segmenteren met tags.
- Tot 2000 mailcontacten gratis
- Alles in het Nederlands
- Onbeperkt lijsten aanmaken
- Contacten indelen in segmenten
- Opzetten van automatische mailseries (onbeperkt)
- Ruime keuze uit templates
- Eenvoudige opbouw met drag & drop systeem
- Betaalde abonnementen goedkoper dan overige aanbieders
De belangrijkste redenen voor mij om over te stappen van Mailchimp naar Laposta waren de enorme gebruiksvriendelijkheid en de Nederlandse interface. Hierdoor ben ik echt veel minder tijd kwijt. Zowel met het uitzoeken als met het versturen van mijn nieuwsbrieven. En tijd… je weet het hè? 🙂
Nog meer voordelen van Laposta
- De service en support van Laposta is echt super! Zelfs als je een gratis abonnement hebt kun je ze mailen en met een betaald abonnement kun je ze ook bellen. Mijn ervaring met de support van Laposta is dat ze snel reageren en altijd bereid zijn om mee te denken.
- De servers van Laposta staan in Nederland en daarmee voldoet het programma volledig aan de AVG wetgeving. Hiermee zijn de privacy voorwaarden goed geregeld.
Wil jij net als ik overstappen naar Laposta? Je meld je hieronder eenvoudig aan.
Update december 2023:
Ik kwam Enormail tegen, ook een Nederlands e-mailmarketing bedrijf met uiteraard alles in het Nederlands, ook de servers. Ze zijn weliswaar niet gratis, maar ook zeker niet duur voor wat ze bieden. (€12,50 per maand voor 2500 contacten).
Het ziet er allemaal wat strakker en moderner uit dan Laposta en er zijn wat meer mogelijkheden zoals het toevoegen van tags aan contacten.
Je kunt Enormail nu gratis 30 dagen testen.