Zo werk je aan een succesvolle website! 15+ acties waar je direct mee kan starten

Als je ondernemer bent wil je uiteraard een succesvolle website! Een website die veel bezoekers trekt en die van deze bezoekers vervolgens klanten of leads kan maken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je regelmatig tijd moeten besteden aan het nóg beter maken van je website. Afhankelijk van hoe goed jij je website kent, kun je hiervoor heel veel zelf doen. Hieronder een overzicht van acties waar je direct mee kan starten.

Is de techniek op orde?

1.Check de responsiviteit van je website

Veel bezoekers bekijken een website via hun telefoon of een tablet. Het is dan ook belangrijk dat de content goed leesbaar is op alle apparaten. Deze moet als het ware meeschalen met het scherm waarop deze bekeken wordt. De responsiviteit van je website kun je checken met deze handige tool.

2.Plugins, Thema en WordPress updaten

De ‘draaiende’ onderdelen van je WordPress website moeten up-to-date zijn anders kunnen ze conflicten veroorzaken. Dan kan het zomaar ineens zijn dat bepaalde onderdelen of zelfs je hele website het niet meer doet. Dit kan drastische gevolgen hebben voor de gebruikservaring van je bezoekers. Daarnaast kunnen onderdelen die niet naar de laatste versie bijgewerkt zijn zorgen voor onveiligheden. Er kunnen ‘lekken’ ontstaan die hackers de mogelijkheid geven om je website binnen te dringen.

3.Meet de snelheid van je website

Een website die niet binnen 3 seconden laadt, zorgt voor het afhaken van 40% van de bezoekers! Een behoorlijke belangrijke factor dus. Hoe snel je website is kun je checken met bijvoorbeeld GTMetrix of Google PageSpeed Insights. Met deze tools krijg je tevens aanbevelingen hoe je de snelheid kunt verbeteren.

4.Verklein afbeeldingen die te groot zijn

Te grote en zware afbeeldingen zijn er vaak de oorzaak van dat een website te traag laadt. Het is dan ook goed om je mediatheek helemaal na te lopen en zware afbeeldingen te vervangen door geoptimaliseerde. Een handige plugin waarmee je afbeeldingen kunt vervangenin WordPress is Enable Media Replace.

Lees ook: Wat je echt moet weten over het plaatsen van foto’s op je website

Is de inhoud nog actueel?

5.Check je blogberichten op actualiteit

Klopt de informatie nog die in je blogberichten staat? Zeker als je je bericht hebt geschreven over een actueel thema is het goed om hier na een tijdje een update aan toe te voegen of het bericht te herschrijven naar de actualiteit. Het is erg handig om gebruik te maken van een checklist voor je blogberichten.

6.Verwijder oude content

Evenementen die al geweest zijn, aanbod dat niet meer bestaat, bedankpagina’s die niet meer gebruikt worden; allemaal content die van je website verwijderd kan worden. Let erop dat als je pagina’s of berichten verwijderd, je dit 2x moet doen: eerst naar de prullenbak en vervolgens de prullenbak leegmaken. Zo kan er nooit een confict ontstaan als je een keer een nieuwe pagina of bericht maakt met dezelfde titel.

Ook is het belangrijk om een redirection te maken naar een andere pagina of bericht. Zo voorkom je dat een bezoeker een 404 foutpagina krijgt als deze op de link klikt die nog ergens tevoorschijn komt, bijvoorbeeld in Google. Een plugin die je daarvoor kunt gebruiken is Redirection. Als je overigens Rank Math gebruikt voor je SEO heb je geen aparte plugin hiervoor nodig, die functie zit hier al in.

Bezoekers kunnen snel afhaken als een link of button naar een verkeerde pagina wijzen of helemaal nergens naar verwijzen. Loop deze dus een keer goed na, er kan altijd een foutje insluipen. Over je eigen links heb alle controle, maar niet over de inks naar externe websites. Als zij content laten vervallen (en niet redirecten) of ophouden te bestaan krijgt je bezoeker een 404 pagina te zien. De plugin Broken Link Checker kan dit voor je in de gaten houden, dit kan je veel tijd schelen.

8.Zit de menustructuur (nog) goed in elkaar?

Loopt de navigatie van je website lekker? Zijn je hoofdmenu en submenu’s op een logische manier ingericht? Kan de bezoeker via een zo kort mogelijke weg de informatie vinden waar die naar op zoek is? Als een bezoeker verdwaald in je navigatie dan is de kans zeer groot dat deze afhaakt. Belangrijk dus om hier veel zorg aan te besteden.

9.Is je website geschreven in de taal van de bezoeker?

Vakjargon kun je zeker gebruiken als de doelgroep van je website bijvoorbeeld vakgenoten, specialisten e.d zijn. Maar anders is het gebruik hiervan absoluut af te raden. De bezoeker van je website wil aangesproken worden in zijn of haar taal en in ieder geval in begrijpelijke taal. Kijk dus goed of je teksten zo geschreven zijn dat ze rechtstreeks je doelgroep aanspreekt.

Tip: laat iemand die tot je doelgroep behoort eens door je webteksten lezen. Verrassend wat daar nog uit kan komen.

10.Deel je al ervaringen van andere klanten?

Ga jezelf maar na; als je nog geen ervaring hebt met een product/dienst of met het bedrijf dat deze aanbiedt, dan is het fijn om ervaringen te lezen van mensen die dat wel gedaan hebben. Zo kun je je een oordeel vormen over dat wat je kunt verwachten. De WordPress plugin die ik gebruikte om reviews/testimonials te laten zien op mijn vorige Qwebstudio website is Strong Testimonials.

Lees ook: Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Bezoekers trekken naar je website

11.Optimaliseer je pagina’s en berichten voor zoekmachines (SEO)

Bezoekers komen naar je website o.a via zoekopdrachten in zoekmachines, of eigenlijk Google, dat is de belangrijkste. In Nederland gebruikt 89% van de desktopgebuikers en 98% van de mobiele gebruikers Google om informatie op het web te zoeken. Een handige plugin die je helpt om je website te optimaliseren is Rank Math SEO. 

Deze plugin is gratis te gebruiken maar met de Pro versie heb je toegang tot meer instellingen en inzichten.

Lees ook: Rank Math: de beste en fijnste WordPress SEO plugin? (Review)

12.Schrijf regelmatig een blogbericht

Door consequent en consistent een blogbericht te plaatsen met relevante content voor jouw werkveld, vergroot je de mogelijkheid om via Google gevonden te worden enorm. Door gebruik te maken van relevante zoektermen en deze in te stellen met behulp van een SEO plugin zoals bijvoorbeeld Rank Math zul je zien dat je website veel meer bezoekers gaat trekken.

Schrijf je nog geen blogs? Dan kan ik je echt aanraden om dat wel te gaan doen, het gaat jou en je bedrijf op verschillende manieren helpen.

13.Zet je Social Media accounts in

Maak een social media post voor ieder nieuw blogartikel, project, evenement etc. dat je op je website plaatst. Als je deze doorlinkt naar je website gaat het aantal terugkerende gebruikers omhoog en zul je zien dat je ook nieuwe bezoekers trekt.

14.Schrijf gastartikelen voor andere relevante websites

Met het schrijven van gastartikelen voor websites/blogs die relevant zijn binnen jouw markt of voor jouw product kun je een enorme boost geven aan het bezoekersaantal voor jouw website. In de meeste gevallen komt er bij zo’n artikel de link naar jouw website te staan. Dus als de lezer meer wil weten en lezen van jouw content kan hij verder lezen op jouw eigen website.

15.Meten is weten

Voor een goed inzicht in je bezoekersaantallen en waar deze vandaan komen is het belangrijk om dit te meten. De perfecte tool hiervoor is Google Analytics. Als je deze nog niet hebt ingesteld voor je website dan is het raadzaam om dat meteen te doen zodat je geen gegevens meer mist. Wil je je gegevens ook op je website in kunnen zien dan kun je daarvoor een plugin installeren. Zelf gebruik ik GAinWP Google Analytics Integration for WordPress.

Verbinding met je (potentiële) klant

16.Maak een weggever en plaats deze op je website

Een weggever kan zijn een e-book, minitraining, video workshop, webinar etc. etc. Alles wat aantrekkelijk is voor jouw ideale klant om zich voor in te schrijven. Met een goede weggever laat je je mailinglijst groeien en laat je zien wie jij bent en waar je expertise ligt. Door het sturen van vervolgmails ga je een relatie aan en bouw je een vertrouwensband op.

17.Houdt je (potentiële) klanten regelmatig op de hoogte via mail

Met een goede mailinglijst heb je een database vol met mensen die geinteresseerd zijn in jou en je product of dienst. Hou ze op de hoogte van nieuw aanbod, nieuwe blogartikelen op je website en andere relevante gebeurtenissen.

Een e-mailmarketingprogramma dat ik je echt aan kan raden voor het verzamelen van mailadressen en versturen van nieuwsbrieven is Laposta. Dit is een Nederlands programma dat overzichtelijk en heel gebruiksvriendelijk is. Tot de 2000 inschrijvers is het gratis te gebruiken, wat het een ideaal programma maakt om mee te starten.

Welke acties hebben ervoor gezorgd dat jouw website meer bezoekers kreeg?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *