WordPress website maken: stap voor stap handleiding (2025)

Je wilt een eigen website maken, maar weet niet goed waar te beginnen? Dan ben je hier op de juiste plek. Ik laat je stap voor stap zien hoe je met WordPress zelf een website kunt bouwen, zonder technische kennis en zonder ingewikkelde vaktaal.

WordPress is het meest gebruikte systeem ter wereld voor websites. Het is flexibel, gebruiksvriendelijk en geschikt voor alles: van een simpele blog tot een complete webshop.

Website laten maken

Wat je kunt verwachten

Een WordPress website maken is goed te doen als je weet welke stappen je moet zetten. In deze zeer uitgebreide handleiding neem ik je mee vanaf het kiezen van je domeinnaam en hosting, tot aan het moment dat je website online staat. Hierbij zorg ik dat het niet te technisch wordt en je alles zelf kunt uitvoeren.

Volg de stappen rustig één voor één en aan het einde heb je een volledig werkende site die je zelf kunt beheren en verder kunt uitbreiden.

Je leert:

  • wat WordPress is en hoe het werkt,
  • wat je nodig hebt om te starten,
  • hoe je WordPress installeert en instelt,
  • hoe je een thema kiest en de vormgeving bepaalt,
  • hoe je pagina’s, menu’s en inhoud toevoegt,
  • welke plugins handig zijn voor een goede start.

De voorbereiding voor je website is in deze handleiding NIET meegenomen. Denk hierbij aan het maken van een plan voor je website, schrijven van je teksten, verzamelen van foto’s, het bepalen van kleuren, fonts en functionaliteiten. Als je niet weet hoe te beginnen met je voorbereiding raad ik je aan om de Gratis Digitale Checklist te downloaden. Die gaat je hierbij zeker helpen.

Verwachte kosten

Voor de website die je gaat maken met deze handleiding wilde ik de kosten zo laag mogelijk houden, uitbreiden kan altijd nog. WordPress is altijd gratis software en voor het thema en de plugins heb ik de gratis varianten gebruikt. Blijft alleen over de kosten voor de domeinnaam & hosting. Afhankelijk van de keuze die je gaat maken voor je hostingpakket, ben je met dit stappenplan voor je website ongeveer tussen de €45 en €60 euro kwijt op jaarbasis.

Waarom deze handleiding?

Ik geloof enorm in empowerment. Als je je website zelf maakt, ben je niet afhankelijk van mij of een andere webdesigner om een website te laten maken, of om iets aan te passen. Je kunt hem makkelijk zelf bijhouden en groeien wanneer jij wilt. Ik vind het fijn om mijn kennis te delen en er zullen altijd ondernemers zijn die het niet zelf willen doen en waarvoor ik het uit handen kan nemen.

Veel ondernemers beginnen vol goede moed aan hun website, maar verdwalen al snel in termen, instellingen en mogelijkheden. Dat is zonde, want met een beetje structuur en uitleg is het echt mogelijk om het zelf te doen. In deze gratis handleiding wil ik je laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Je hoeft niet alles in één keer te snappen, als je de stappen rustig volgt, kom je er vanzelf.

Dus pak een koffie, open je laptop, en laten we beginnen!

01. Kennis maken met WordPress

WordPress is een Content Management Systeem (CMS), een systeem waarmee je de inhoud van je website kunt beheren. Je maakt pagina’s aan, schrijft blogberichten, voegt foto’s toe, maakt menu’s aan en beheert plugins vanuit één overzichtelijk dashboard. WordPress is ontzettend populair, zo’n 45% van alle websites wereldwijd zijn ermee gemaakt en dat is enorm! 

Het is open source software, wat inhoudt dat het gratis te gebruiken is, en continu verder verbeterd wordt door een grote community van ontwikkelaars over de hele wereld. Daardoor blijft het systeem betrouwbaar, veilig en up-to-date en zijn er veel thema’s en plugins beschikbaar. Op het internet is heel veel info te vinden over WordPress en alles wat daarmee verbonden is. Als je ergens tegenaan loopt is een antwoord dan ook vaak maar een Google opdracht verwijderd.

WordPress is geschikt voor vrijwel elk type website. Of je nu een eenvoudige blog, portfolio, webshop of complete bedrijfswebsite wilt opzetten, het kan allemaal. Duizenden thema’s en plugins maken het mogelijk om vormgeving en functies precies af te stemmen op wat jij nodig hebt.

Verschil WordPress.com en WordPress.org

Het is goed om te weten dat er twee verschillende versies zijn van WordPress. Bij WordPress.com staat je website op hun servers. Je kunt hier gratis mee starten maar dan wel zonder eigen domeinnaam en met advertenties. Als je meer wilt dan kun je kiezen voor een betaald abonnement vanaf zo’n €4,- per maand als je jaarlijks betaald. (Meer betalen is meer mogelijkheden). Dan nog heb je meer beperkingen in vrijheid en mogelijkheden dan bij WordPress.org. Dit is volledig gratis software die je (meestal met één klik) installeert op je eigen serverruimte, die je bestelt je bij een hostingbedrijf. Deze variant wordt door de meeste professionals gebruikt en ook in deze handleiding.

02. Domeinnaam & webhosting

Voordat je je website met WordPress kunt maken, heb je nog een domeinnaam en webhosting nodig. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, het hele proces is in een paar minuten geregeld. Beide kun je regelen bij een hostingbedrijf. Dat is een bedrijf dat opslagruimte op servers verhuurt waarmee websites en andere data, online beschikbaar gemaakt kunnen worden.

Er zijn ontzettend veel hostingbedrijven en helaas zijn ze niet allemaal even goed. Zelf heb ik al van een aantal verschillende hostingbedrijven gebruik gemaakt in de tijd dat ik webdesigner ben. De voornaamste redenen waarom ik bij bedrijven weggegaan ben, is trage servers (dus trage websites), moeilijke bereikbaarheid of flinke prijsverhogingen zonder verhoging van de service. Een goed hostingpakket is erg belangrijk voor het goed functioneren van je website dus is het wel belangrijk om daar zorg aan te besteden.

Ik werk zelf nu al jaren met Cloud86 en raad ze ook aan aan mijn klanten. Ze zijn snel en betrouwbaar, hun supportteam reageert snel en is ook telefonisch bereikbaar. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend, zeker als je net begint met je website.

Als je al een domeinnaam en hostingpakket hebt dan kun je de volgende stappen overslaan. Het is dan wel belangrijk voor het verder volgen van de handleiding dat je goed uitzoekt hoe je WordPress op jouw hostingpakket kunt installeren. Hostingbedrijven werken namelijk met verschillende controle panelen. Cloud86 werkt met Plesk, maar het kan bij jou ook Direct Admin, CPanel of een ander systeem zijn.

Een domeinnaam kiezen

De domeinnaam is het webadres waarop mensen jouw website kunnen vinden zoals de naam van jouw bedrijf of je eigen naam. Als je de domeinnaam intypt in het zoekvenster van je browser dan laadt hij je website. Kies een naam die kort, herkenbaar en makkelijk te onthouden is. Vermijd streepjes, cijfers of ingewikkelde combinaties.

Denk bij het kiezen van je domeinnaam aan:

  • Sluit de naam aan bij je bedrijfsnaam of merk?
  • Is de naam makkelijk te spellen?
  • Past de extensie (.nl, .com, .eu) bij je doelgroep?

Als je een geschikte naam gevonden hebt voor je website dan ga je naar Cloud86, typ de gewenste domeinnaam in en klik op Vind je domein

Domein registreren bij Cloud86

Het handigste is om te zoeken met de extensie achter de naam (bijv. .nl) dan krijg je meteen de goede resultaten te zien.

Als de naam niet vrij is dan krijg je eerst de vraag of je de eigenaar bent van dit domein. Het kan namelijk zijn dat je al een domein hebt maar dat die bij een andere registrar geregistreerd is. Via deze optie kun je je domeinnaam verhuizen naar Cloud86 na het invullen van je verhuiscode. Als je naam al geregistreerd is door iemand anders (en deze niet te koop is) dan zul je op zoek moeten naar een andere domeinnaam.

Als de naam wel vrij is dan krijg je een mooie, groene vink en kies je voor Toevoegen ➔ en vervolgens voor Volgende Stap

Domein is vrij bij Cloud86

Hosting kiezen en bestellen bij Cloud86

De volgende stap is het kiezen van een hostingpakket. Dat is de plek waar alle bestanden van je website worden opgeslagen. Zonder hosting is je website niet zichtbaar op internet. Dus al je teksten, foto’s, plugins en andere bestanden hebben een via je hostingpakket een plekje op de servers van het hostingbedrijf.

➔ Kies voor + Hostingpakket toevoegen en je krijgt de keuze uit 3 verschillende hostingpakketten. Bij Cloud86 kies je een hostingpakket dat past bij het type website dat je wilt maken.

  • Voor een bedrijfswebsite met een aantal basispagina’s of portfolio is het Startpakket meestal voldoende. Bij dit pakket krijg je de basis ondersteuning.
  • Wil je een wat uitgebreidere bedrijfswebsite, een blogwebsite met veel artikelen of uitgebreide ondersteuning? Kies dan het Mediumpakket.
  • Heb je plannen voor een webshop, community of een grote website met veel bezoekers? Kies dan het Powerpakket.

➔ Kies je pakket en klik op Nu bestellen

❗️Belangrijk: ben niet bang dat je een te klein pakket kiest, je kunt altijd makkelijk upgraden als je website groter wordt en je meer ruimte of snelheid nodig hebt.

➔ Kies nu voor de optie Domein in winkelwagen omdat je je domein al toegevoegd had.

Mocht je begonnen zijn met het kiezen van een webhostingpakket dan kun je hier alsnog een domein registreren dat daaraan gekoppeld wordt.

In de volgende stap kies je de looptijd van je pakket, waarbij je de meeste korting (tot 60%) krijgt als je voor 3 jaar kiest.

In de laatste stap reken je af en maak je een account aan. Na het afronden van de bestelling ontvang je een bevestigingsmail met je inloggegevens voor het klantenpaneel.

Screenshot

03 WordPress installeren

Zodra je hosting actief is, kun je WordPress installeren. Cloud86 biedt een eenvoudige één-klik-installatie.

➔ Log in op je Cloud86-klantenpaneel.
➔ Kies in het linkermenu voor Mijn Diensten
➔ Klik vervolgens op je Webhosting pakket
➔ Kies nu in het snelmenu (rechts van de blauwe balk) voor Inloggen op Plesk
➔ In het Plesk menu aan de linkerkant kies je voor WordPress en vervolgens voor Installeren

WordPress website maken

➔ Je krijgt nu een venster te zien waar je een paar dingen in moet vullen, op de afbeelding hieronder geef ik aan welke dat zijn. De rest kun je gewoon zo laten staan.

➔ Binnen een minuut is WordPress geïnstalleerd en heb je gewoon een website 🙂
➔ Je krijgt nog de vraag of je plugins wil installeren, maar daar kun je voor bedanken, dat ga je later pas doen.
➔ Aan de rechterkant zie je nu de bijzonderheden van je website staan

❗️Belangrijk Check of je een groen slotje hebt staan naast Let’s Encrypt (onder security). Zo niet, dan moet je nog je SSL Certificaat genereren. Heel belangrijk voor de beveiliging van je website èn voor je vindbaarheid in Google. Een SSL Certificaat kun je bij Cloud86 gratis genereren.

➔ Klik op Geen certificaat

➔ In het volgende venster klik je op Installeren

➔ Vink alles aan en klik op Gratis ophalen. Je SSL certificaat is nu geregeld.

Je kunt dus via dit venster inloggen, maar je kunt ook gewoon via de bovenstebalk in je browser inloggen. Dat doe je via de link: jouwdomein.nl/wp-admin. Je krijgt dan het WordPress inlogvenster te zien en als je je gegevens invult kom je direct in de ‘achterkant’ van je website terecht, het WordPress-dashboard.

04. Het WordPress-dashboard

Als je WordPress is geïnstalleerd, kun je inloggen op het dashboard. Dit is de plek van waaruit je straks alles regelt: van het schrijven van teksten en het uploaden van je foto’s  tot het aanpassen van je menu en het installeren van plugins.

Je logt in via jouwdomein.nl/wp-admin. Gebruik hiervoor de inloggegevens die je tijdens de installatie hebt ingesteld. Na het inloggen kom je in een overzichtelijke omgeving met een zijbalk links, waarin alle onderdelen van je website staan. Dit zijn links, als je hierop klikt zie dat er aan de rechterkant specifieke informatie komt te staan voor dat onderdeel.

De belangrijkste onderdelen van het dashboard

  • Berichten – hier voeg je blogs of nieuwsartikelen toe. Ze verschijnen automatisch op de blogpagina van je website.
  • Media – hier beheer je je foto’s en bestanden.
  • Pagina’s – voor je vaste en belangrijke pagina’s zoals Home, Over mij en Contact.
  • Reacties – wanneer bezoekers hebben gereageerd op je berichten, vind je ze hier.
  • Weergave – hiermee bepaal je het uiterlijk van je website (thema, menu’s, widgets).
  • Plugins – extra functies die je kunt toevoegen aan WordPress.
  • Gebruikers – handig als je met meerdere mensen aan de site werkt.
  • Gereedschap – bevat functies voor het importeren, exporteren en beheren van gegevens.
  • Instellingen – algemene zaken zoals site-titel, tijdzone en permalinks.

Subonderdelen

Als je klikt op de hoofdonderdelen aan de linkerkant zie je ook nog subonderdelen staan, een soort snellinks. Neem even de tijd om rustig door het dashboard te klikken en te kijken wat voor links er precies staan en dat je de structuur leert kennen. Als je op een link klikt zie je dat het veld aan de rechterkant veranderd. Dat is de informatie die bij betreffende onderdeel hoort. 

Pagina’s vs. Berichten

Je ziet in het linkermenu zowel Pagina’s als Berichten staan. Wat is nou het verschil daartussen? In het vlak aan de rechterkant lijkt het namelijk hetzelfde eruit te zien. In WordPress gebruik je pagina’s voor vaste onderdelen van je website, zoals Home of Contact. Berichten zijn bedoeld voor je blog of nieuwssectie en verschijnen automatisch in omgekeerd chronologische volgorde.

Met een schone lei beginnen

Met de installatie van WordPress wordt er meteen ook wat voorbeeldmateriaal gegeven en (meestal) wat basisplugins. Dit kan allemaal verwijderd worden zodat je met een ‘schone’ installatie kunt beginnen. Dit voorbeeld materiaal vind je in:

Berichten

Klik op Berichten in het linkermenu. Aan de rechterkant zie je Hello World-concept staan. Als je daar overheen hoovert dan zie je in het rood Prullenbak staan. Klik daarop en het bericht wordt verwijderd. Nu moet je nog een keer op de Prullenbak zelf klikken en het bericht permanent verwijderen.

WordPress bericht verwijderen

Pagina’s

Bij de pagina’s werkt het precies hetzelfde als bij de berichten, alleen staan hier twee pagina’s. De Sample Page kun je verwijderen. De Privacy Policy laat ik zelf altijd staan omdat die gekoppeld staat aan privacy instellingen voor formulieren o.a. Ik hernoem deze wel naar bijv. Privacyverklaring. Dit kun je doen via de optie Snel bewerken. Je verandert dan zowel de Titel als de Slug en klikt op Update

Privacy Policy veranderen

Thema’s

Een nieuwe WordPress installatie komt met meerdere thema’s, deze zie je staan onder Weergave. Hier laat je voor nu 1 thema staan en die staat ook op actief. De rest van de thema’s kun je verwijderen aangezien deze ook ruimte innemen op je server. Hier laat ik altijd het meest actuele thema van WordPress zelf staan (zie jaartal). Bij de andere thema’s klik je op Themadetails en vervolgens onderaan op Verwijderen

WordPress Thema verwijderen

Plugins

Bij de Plugins worden er meestal een paar geinstalleerd die je kunt verwijderen zoals Akismet Anti-spam: Spam Protection en Hello Dolly. Je klikt eenvoudigweg op Verwijderen en weg zijn ze. Hier hoef je dus niets dubbel te doen. Als je via Cloud86 je hosting hebt kun je de LiteSpeed Cache plugin laten staan, deze werkt goed samen met hun servers.

05. De basisinstellingen goed zetten

Voordat je je website gaat vullen met inhoud, is het slim om eerst de belangrijkste instellingen goed te zetten. Zo leg je een basis en voorkom je dat je later alles opnieuw moet aanpassen. Je vindt alle instellingen in het menu Instellingen aan de linkerkant van het dashboard. Daaronder zie je verschillende onderdelen. We lopen de belangrijkste even door.

Instelllingen aanpassen
Je kunt alle instellingen overigens op elk moment nog aanpassen. Niets is definitief, dus je kunt gewoon experimenteren om te kijken welke instellingen het beste bij je website passen in welk stadium.

Algemeen

Hier stel je de titel van je website in, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, en eventueel een korte omschrijving (slogan). Deze tekst wordt vaak getoond in zoekresultaten, dus maak hem duidelijk en beknopt.

De Site icoon is de favicon van je website, het icoontje dat linksboven in je browsertab komt te staan en wat je website onderscheidt van andere webpagina’s. Deze icoon kan overigen sook op andere plaatsen te zien zijn, bijvoorbeeld als je website opgeslagen wordt als bookmark. Een favicon is 512 bij 512 pixels en is makkelijk te maken in bijvoorbeeld Canva.

Favicon in browser

Daaronder zie je het webadres staan van je website. Deze zijn beide gelijk tenzij je voor de homepage een andere url wilt. Kijk hier na of je webadres begint met https:// en niet met http:// Controleer meteen of je e-mailadres klopt; daarop ontvang je meldingen van WordPress.

De vraag over lidmaatschap is alleen interessant als je website een community is waar members zich kunnen registereren.

Controleer in ditzelfde scherm ook of de tijdzone goed staat ingesteld (Amsterdam) en dat de taal van je website op Nederlands staat. Zo kloppen je datums en e-mails, en verschijnen meldingen in de juiste taal. (Ervan uitgaande dat je Nederlands en in Nederland bent :-). Ook worden je plugins en thema e.d. vertaald als de Nederlandse vertaling beschikbaar is.

Algemene instellingen WordPress

Schrijven en Lezen

Onder Schrijven bepaal je het format en de standaard categorie van je berichten. Zelf laat ik dit altijd staan zoals het staat en ook met het Bericht via e-mail hoef je niets.

Bij Lezen kun je aangeven wat bezoekers als eerste zien: 

  • Een statische pagina: hier kies je welke pagina je wil laten zien als homepagina en welke de berichtenpagina is. Deze optie kies je als je een website voor je bedrijf gaat maken.
  • Je laatste berichten: als je website een blogwebsite is.

Let bij Lezen ook op de optie Zoekmachine zichtbaarheid (onderaan de pagina). Deze staat standaard uit bij een nieuwe installatie, zodat je website automatisch vindbaar is zodra hij online staat. Dit is niet zo handig tijdens de bouwfase, dan kun je dit beter aanvinken zodat zoekmachines ontmoedigt worden om je website te vinden. Vergeet niet om het vinkje weer weg te halen als je website online is.

Discussie

Als je bezoekers de mogelijkheid wilt geven om te reageren op berichten, kun je dat hier instellen. Reacties zijn goed voor de interactie maar trekt ook veel spam. Wil je geen reacties? Vink de optie Sta mensen toe om te reageren op berichten uit.

Voor de racties zijn er nog veel meer instellingen die eigenlijk allemaal voor zich spreken. Loop ze allemaal even langs en stel ze in naar je eigen voorkeur.

Media

Hier kun je instellen hoe WordPress omgaat met afbeeldingen en andere mediabestanden. Je bepaalt bijvoorbeeld welke standaardmaten afbeeldingen krijgen wanneer je ze upload (klein, middelgroot, groot). Meestal kun je de standaardwaarden laten staan, maar als je veel met fotografie werkt, is het handig om deze formaten af te stemmen op je eigen gebruik.

Standaard worden alle afbeeldingen in één map op de server bewaard. Als je het vinkje aanzet dan komen ze in verschillende mappen, gesorteerd op maand en jaar. Handig als je ooit op serverniveau iets moet terugzoeken of downloaden.

Uploaden bestanden

Permalinks

Permalinks bepalen hoe de URL’s van je pagina’s eruitzien. Kies de optie Berichtnaam zodat de link leesbaar en herkenbaar wordt, bijvoorbeeld www.jouwdomein.nl/over-mij in plaats van ?p=123. Dat ziet er netter uit en is veel beter voor zoekmachines.

Permalink berichtnaam

❗️Belangrijk
Stel de permalinks direct na installatie in. Als je dit later verandert, kunnen bestaande links en zoekresultaten breken.

Privacy

Hier kun je instellen welke pagina wordt gebruikt voor je privacyverklaring. WordPress maakt automatisch een voorbeeldpagina aan die je kunt aanpassen aan je eigen situatie. Als je de vorige stappen hebt gevolgd dan heb je deze laten staan en waarschijnlijk hernoemd. Dit kun je overigens ook nog in een later stadium doen.

Als je deze instellingen hebt doorlopen, is de basis van je website goed geregeld.

06. WordPress thema installeren

Je hebt nu de instellingen aan de achterkant van WordPress goedgezet. Nu ga je de instellingen doen voor het uiterlijk van de website, de vormgeving dus. In WordPress wordt dat geregeld met een thema.

Wat is een WordPress thema?

Een WordPress thema bepaalt hoe je website eruitziet en is altijd nodig. Je kunt het zien als het jasje van je website: de inhoud blijft hetzelfde, maar het thema bepaalt de vormgeving van de website, zoals de lay-out, en stijl van je pagina’s en berichten. In het thema stel je je kleuren en lettertypes in en het kan ook extra functionaliteiten aan je website toevoegen.

💡Tip: Je kunt later altijd van thema wisselen, al betekent dat soms wel dat je sommige onderdelen opnieuw moet opmaken.

Gratis, freemium en premium thema’s

Er zijn duizenden thema’s beschikbaar voor WordPress. Ze vallen grofweg in drie groepen:

Gratis thema’s

Deze vind je in de officiële WordPress-bibliotheek in het dashboard onder Weergave → Thema’s → Thema toevoegen of op de website van WordPress. Hierin staan meer dan gratis 13.000 thema’s waaruit je kan kiezen. Vanuit het dashboard kun je ze makkelijk installeren. WordPress zelf brengt ook ieder jaar een thema uit die ze noemen naar het jaartal zoals: Twenty Twenty Five. Dit zijn vrij minimalistische thema’s die volledig ingesteld zijn op een opmaak met de WordPress editor (Gutenberg).

Tussen de gratis thema’s zit heel veel kwaliteitsverschil. Zo zijn er thema’s die goed in elkaar zitten en waar je heel veel zelf aan kan passen. Maar er zijn ook thema’s die qua design minder goed in elkaar zitten en waar je beperkte mogelijkheden hebt voor aanpassingen.

Gratis WordPress Thema's

Freemium thema’s

Veel van de thema’s in de officiële WordPress-bibliotheek zijn Freemium thema’s. Dat betekent dat de basisversie met de fundamentele functies gratis is, maar dat je voor extra functies of meer ontwerpmogelijkheden kunt upgraden naar een betaalde versie op de website van de maker.

Premium thema’s

Premium thema’s zijn betaalde thema’s met uitgebreide instellingen, ondersteuning en vaak kant-en-klare ontwerpen. Deze koop je bijvoorbeeld via marktplaatsen als ThemeForest of rechtstreeks bij de maker zoals bij het Divi Theme. Dit laatste is overigens het thema dat ik gebruik om de websites voor mijn klanten te maken. Een heel gebruiksvriendelijk en flexibel thema met een ingebouwde Page Builder. Omdat dit een betaald thema is en toch wel iets van een leercurve heb ik ervoor gekozen om deze niet te gebruiken voor deze beginnershandleiding.

Zowel de prijzen als de voorwaarden van deze thema’s lopen sterk uiteen, van zo’n $29 tot $200. Dit kan éénmalig bedrag zijn of jaarlijks terugkerend en soms zijn er ook lifetimedeals met onbeperkte licenties beschikbaar zoals bij Divi. Een hele goede optie als je websites voor anderen gaat maken.

Voor premium thema’s download je eerst het zip-bestand bij de aanbieder en upload je dat handmatig via Weergave → Thema’s → Thema toevoegen → Thema uploaden.

Wat is een Page Builder?

We hebben het net uitgebreid over Thema’s gehad, maar er bestaat ook nog zoiets als een Page Builder, een handig hulpmiddel voor het bouwen van je pagina’s. Het zijn plugins voor je WordPress website waarmee je je pagina’s vorm kunt geven door middel van Secties, Rijen, Kolommen en Elementen. Zo kun je heel gestructureerd je design maken en je pagina opbouwen. Er zijn een paar hele populaire Page Builders zoals Elementor en Divi. Eind 2018 werd WordPress 5.0 gelanceerd en deze had een eigen ingebouwde Page Builder: Gutenberg. In het begin was er niet zoveel vertrouwen in de community en er was nog een flinke ontwikkeling nodig om Gutenberg mee te laten tellen als zogenaamde Blokeditor. Er is een behoorlijke inhaalslag gemaakt en het is tegenwoordig heel goed mogelijk om mooie pagina’s te bouwen in WordPress zonder externe Page Builders te gebruiken. En dat is ook wat we gaan doen.

Het thema Astra

Voor deze handleiding gebruiken we het thema Astra. Dit thema is populair omdat het snel, flexibel, gebruiksvriendelijk en gratis te gebruiken is. Het werkt goed samen met pagebuilders, waaronder Gutenberg (ingebouwd in WordPress zelf dus en Elementor.) Daarbij heeft Astra heeft een duidelijke structuur die prettig is om mee te werken en kun je gebruik maken van Astra Starter Templates, waarmee je meteen een vliegende start maakt met je website.

De gratis versie van Astra is ruim voldoende voor een bedrijfswebsite of portfolio. Later kun je eventueel altijd nog upgraden naar Astra Pro voor meer ontwerpopties en functionaliteiten.

Astra Theme

Astra installeren

  1. Ga in het dashboard naar Weergave → Thema’s.
  2. Klik bovenaan op Thema uploaden.
  3. Waarschijnlijk zie je nu Astra al staan omdat het bij de populaire thema’s staat
  4. Zo niet dan typ je in het zoekveld Astra
  5. Klik op Installeren en vervolgens op Activeren

Het Astra Thema is geactiveerd en je kunt nu klikken op Begin nu met bouwen.

Astra - begin met bouwen

Er wordt nu de Starter templates plugin geinstalleerd en je wordt met een stappenplan door de installatie geleid. Zeker omdat het je eerste website is, is het handig om te beginnen met een basiswebsite met demo content.

Stap 1: Klik op Laten we beginnen.

Welkom bij Astra

Stap 2: Begin het Beste met Astra: deze kun je overslaan, deze gegevens willen ze graag van je, maar hoef je niet te geven.

Begin het beste met Astra

Stap 3: Selecteer uw functies. Deze kun je ook overslaan; de gratis functies staan al aangevinkt en de andere zijn van de Pro versie.

Selecteer uw functies - Astra

Stap 4: Kies voor de manier waarop je de Starter website wil laten bouwen, met AI of Klassiek. Voor deze handleiding heb ik voor de Klassieke starterssjablonen gekozen. Het is erg leuk om met AI te testen maar je moet daar wel een ZipWP account voor aanmaken. Met de gratis versie daarvan kun je je gegenereerde website 24 uur laten staan. Klik op: Bouwen met sjablonen.

Klassieke Startersjablonen - Astra

➔ In de volgende stap kun je de Pagina Bouwer kiezen waarmee de pagina’s opgemaakt worden. In deze handleiding werk ik met de Blokeditor van WordPress. Mocht je al wat kennis hebben van Elementor dan kun je die ook kiezen, maar dan moet je dit gedeelte van de handleiding overslaan.

Selecteer paginabouwer - Astra

➔ In het volgende scherm kun je de Starter template kiezen waar je mee wil werken. Je kunt zoeken op categorie, maar niet apart op gratis templates (wel op Premium). Alles waar geen geel label met Premium opstaat kun je kiezen dus. Ik heb gekozen voor de Relationship and Life Coach template (links).

template - Astra

➔ Klik op het template van je keuze en vervolgens kun je al een paar keuzes maken om je website aan te passen. Zo kun je:

  • Je eigen logo uploaden
  • Een lettertype paar uitkiezen
  • Een kleurenpalet kiezen

❗️Belangrijk: Alles kun je naderhand nog aanpassen, dit is puur bedoeld om alvast een beeld te vormen.

➔ Klik op Doorgaan
➔ In het volgende scherm wordt je gevraagd om de functies te kiezen. Deze stap kun je Overslaan omdat we zelf onze plugins gaan kiezen. De plugins die onderaan genoemd worden, worden sowieso geinstalleerd.

Selecteer functies - Astra

➔ Je komt nu bij de laatste stap voordat je Starter website gemaakt wordt. Je kunt hier een paar gegevens van jezelf zetten maar dat hoeft niet om door te kunnen.
➔ Bij geavanceerde opties kun je het schuifje omzetten om je ervaring niet te laten tracken.
➔ Nog even een vinkje zetten om akkoord te gaan dat je weet dat je website overschreven gaat worden.
➔ Het gaat nu echt gebeuren: Verstuur & Bouw Mijn Website

Laatste stap - Astra

➔ Je website wordt nu voor jou gebouwd.

Website aan het bouwen - Astra

➔ Gefeliciteerd! 🎉 Je hebt je eigen website!

Gefeliciteerd - Astra

➔ Kies nu voor Bekijk uw website zodat je kunt zien wat het resultaat is, ik leid je daarna wel door de rest van de instellingen.
➔ Zo te zien heeft die alles mooi meegenomen, ook de aanpassingen die ik gedaaan had. het logo staat wat aan de kleine kant, maar dit kan nog aangepast worden.

➔ Als je nu op je websitenaam klikt linksboven in de zwarte balk dan kom je terug in je dasboard, in achterkant van je website. We gaan nu eerst de pagina’s van je Starter template hernoemen en een menu maken voordat we verder gaan met het stylen van je website. Dan is de structuur alvast geregeld en kun je makkelijker switchen tussen de pagina’s.

07. Pagina’s en menu’s aanmaken

Het is je al wel opgevallen dat er bij het importeren van je Starter site ook een aantal (Engelstalige) basis pagina’s aangemaakt zijn. het eerste wat we nu gaan doen is deze hernoemen zodat ze ook onder de goede benaming in je menu komen te staan.

Pagina’s hernoemen

➔ Ga in de linkerbalk van je WordPress dashboard naar Pagina’s en hoover met je muis over de eerste, bij mij About.
➔ Kies voor Snel bewerken en pas zowel de titel als de slug (het laatste deel van je link) aan en klik op Update.

➔ That’s it! je hebt zojuist de naam van de pagina veranderd, je kunt nu de rest op dezelfde manier doen.

❗️Belangrijk: zet altijd streepjes tussen de woorden in je slug, gebruik kleine letters en maak deze niet te lang. Let overigens op met het veranderen van slugs als je pagina’s al een tijdje online staan. De kans dat een bezoeker een 404 (pagina niet gevonden) foutmelding krijgt is dan groot. het kan wel maar dan moet een een redirection maken van de oude naar de nieuwe url. Dit kan met een plugin zoals Rankmath (die je ook gaat installeren voor SEO).

Pagina’s maken

Als je nu meer pagina’s wil maken dan alleen de basispagina’s dan kan dat ook makkelijk gedaan worden.

➔ Ga in het menu links naar Pagina’s → Pagina toevoegen.
➔ Geef de pagina een titel, bijvoorbeeld de naam van een ander aanbod dat je hebt.
➔ Geef de pagina de goede slug. Dit is het gedeelte van de link dat achter de domeinnaam komt.

➔ Klik op Concept opslaan of op Publiceren om de pagina op te slaan. Je kunt de inhoud later invullen.

➔ Herhaal dit voor alle hoofdpagina’s die je nodig hebt. Denk ook alvast na over eventuele subpagina’s, zoals Tarieven onder Diensten, of Over mij en Mijn werkwijze onder Over. Of verschillende pagina’s voor je aanbod onder Aanbod.

Pagina’s klonen

De pagina’s die je extra aanmaakt zijn nog helemaal leeg. Deze hebben dus niet de layout zoals de andere pagina’s dat wel hebben vanuit de Starter website. Er is wel een makkelijke manier om deze te klonen, heel handig voor als je bijvoorbeeld meerdere aanbodpagina’s hebt die qua opmaak hetzelfde zijn maar van inhoud verschillen.

➔ Om pagina’s te klonen download je de plugin: Duplicate Page. Dit kan overigens ook gewoon via Plugins Plugin Toevoegen.
➔ Zet eerst de instellingen goed:

➔ Als je nu naar Pagina’s gaat in je menubalk aan de linkerkant, en over een pagina hoovert zie je dat er Dupliceer dit is toegevoegd. Door hierop te klikken maak je een kopie van de pagina. Verander nu de Titel en de Slug van de gekloonde pagina.

💡 Tip: Het is wel handig om pas een kloon te maken als de oorspronkelijke pagina opmaak helemaal naar je zin is.

Menu aanmaken

Als je de belangrijkste pagina’s hebt aangemaakt, kun je ze toevoegen aan het hoofdmenu

➔ Ga naar Weergave → Menu’s.
➔ Je ziet dat er al twee menu’s gemaakt zijn: een Primary Menu en een Footermenu
➔ Zelf verander ik de Primary Menu altijd naar Hoofdmenu

Volgorde menu veranderen
Klik je op een Menu item (balkje), houdt je muisknop ingedrukt en versleep het balkje naar waar je wilt. Als je een submenu wil maken, sleep dan de pagina’s die je onder een menu item wil laten vallen iets naar rechts onder het item en laat ze dan los.

Menu tems toevoegen
Naast pagina’s kun je in het menu ook berichten, categorieën of aangepaste links opnemen. Zo kun je bijvoorbeeld rechtstreeks naar een blogcategorie of een externe website verwijzen. Kies je uit de linkerkolom een item, vink deze aan en kies voor Aan menu toevoegen. Deze verschijnt dan in het canvas aan de rechterkant onderaan. Van daaruit versleep je het item naar waar je het wil hebben.

➔ Kies onderin aan welk menu je je menu wil toevoegen. Dit menu bevat de hoofdpagina’s van je website, en dan kies je voor Primair menu. Dit zet je straks op de goede plaats bij je header opties.

➔ Staat alles naar je zin? Kies voor Menu opslaan

Je kunt op ieder moment pagina’s toevoegen, verwijderen of herschikken. Zo blijft je menu meegroeien met je website.

Aangepaste link
In het voorbeeld hierboven zie je dat Aanbod een aangepaste link is. Eigenlijk heb ik er gewoon een kopje voor de onderliggende pagina’s van gemaakt door geen aangepaste link erin te zetten maar een hashtag #. Zo is de kop niet klikbaar maar de onderliggende pagina’s wel.

💡 Tip: houd je menustructuur overzichtelijk. Bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien waar ze moeten zijn.

Een extra menu nodig?

Het Hoofdmenu en een Footermenu stonden al klaar voor je, maar het is ook eenvoudig om nog een extra menu aan te maken. Deze kun je bijvoorbeeld plaatsen boven je hoofmenu en gebruiken om je contactgegevens of blogcategorieën in te zetten.

➔ Kies in het rechter canvas voor Maak een nieuw menu aan.
➔ Geef je nieuwe menu een herkenbare naam.
➔ Kies onderin wat voor menu het is, Footer menu of je Secundair menu. Een Menu buiten het canvas is een inschuifmenu.
➔ Kies onderin voor Menu Aanmaken

08. Ontwerp en stijl thema instellen

Nu de structuur staat kunnen we verder om de set-up van de website af te maken. Je gaat nu de aanpassingen doen die te maken hebben met het ontwerp, stijl en thema.

➔ In het WordPress dashboard ga je nu naar 🚀 Set Up afronden.

WordPress basis

➔ In het 1e venster, de WordPress Basis kun je alles afvinken omdat we dat al eerder gedaan hebben bij het goedzetten van de instellingen. Twijfel je erover dan kun je het natuurlijk extra checken en daarna weer hier terugkomen.

Ontwerp, stijl & thema

In het 2e venster komen wat instellingen aan bod die te maken hebben met de vormgeving van je webite.

Stijlgids aanpassen

Je komt nu in de Customizer van de website waar je de hele stijl van je website kunt finetunen. Door het volgen van de setup van Astra, kom je langs de meeste onderdelen die je in de linkerkolom van deze Customizer ziet. het is goed om ze sowieso allemaal na te lopen en te kijken of je iets wil veranderen. Je kunt altijd weer een stapje terug.

In de specifieke Stijlgids zoals je hieronder op de foto ziet, kom je door op het potloodje te klikken linksboven. Op het canvas aan de rechterkant kun je nu je aanpassingen doen zoals het veranderen van je kleuren en lettertypes. Als je hoovert over een onderdeel dan komt er een potloodje tevoorschijn en als je daarop klikt, ga je naar het btereffende deel in de Customizer en kun je je aanpassingen doen.

Het klinkt in eerste instantie wat ingewikkeld maar als je er mee bezig gaat zul je ervaren dat het allemaal logisch en duidelijk is. 😃

Zelf heb ik hier mijn logo groter gezet, de button aangepast en het rood van mijn huisstijl erin gezet ipv het rood van de Starterstemplate. kleuren pas je eenvoudig aan door de juiste Hex code in de kleurenpalet te zetten. Een hexcode herken je aan een # en is een gangbare kleurencode om mee te werken online.

Logo en site icoon toevoegen

Waarschijnlijk heb je dit al aangepast bij het aanpassen van je stijlgids zoals ik gedaan heb, anders kom je via de Set up button bij de Site icoon.

Header aanpassen

De volgende stap is het aanpassen van je Header, dat is de balk die bovenin je website staat en waarin je logo, menu en evt. andere informatie staat. De wijzigingen voor de verschillende onderdelen kun je doen in de linkerzijbalk. Daar staat voor elk onderdeel een tabje General en Design. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • Rechtstreeks op het onderdeel te klikken, bijv. Primair menu
  • klik op het potloodje dat tevoorschijn komt als je over de onderdelen in het rechter canvas hoovert.
  • Klik op een item in één van de menubalken aan de rechterkant onderin.

Op het voorbeeld zie je de cijfers 1,2,3 staan bij de menubalken.

  1. Hoofdrij: dit is de middelste en hierin wordt je Hoofdmenu geplaatst.
  2. Bovenste rij: hierin kun je een tweede menu plaatsen, bijvoorbeeld voor contactgegevens of blogcategorieën
  3. Onderste rij: ook hier kun je nog extra info plaatsten die je niet in de andere twee wilt hebben.

➔ Als je geen element in een menubalk zet, is die ook niet zichtbaar op je website
➔ Als je op de rij zelf klikt en vervolgens op het tandwieltje kun je de rij zelf aanpassen zoals de achtergrondkleur en de kleur van je tekst.

❗️Belangrijk: Wat je aanpast zie je aan de rechterkant veranderen en je kunt altijd weer terug naar de vorige instellingen.

Footer aanpassen

De footer kun je op ongeveer dezelfde manier aanpassen als je header. Ook deze is opgebouwd uit drie balken onder elkaar en hierin je een menu, links of widgets zetten. Die laatste hebben we nog niet eerder voorbij zien komen.

Wat zijn Widgets?
Widgets zijn blokken waarin je content of functionaliteiten kunt toevoegen aan bepaalde delen van je website zoals de footer of een zijbalk. Ze zijn tegenwoordig hetzelfde samen te stellen met blokken zoals je dat ook in het groot doet voor de content op je pagina’s en berichten.

09. Opmaak pagina’s aanpassen/maken

Het laatste onderdeel van de set-up van Astra noemen ze Beoordeling pagina’s en het betekent dat je kijkt of alle pagina’s goed zijn en of erop staat wat je erop wil hebben.

Voordat je zover bent moet er natuurlijk nog het één en ander gebeuren omdat we nog niets met de inhoud van de pagina’s gedaan hebben. Deze staan nu nog vol met de Engelstalige content die geimporteerd is met het samenstellen van de Starter Website.

In 06. Pagina’s en menu’s aanmaken ben je bezig geweest met het samenstellen van de structuur van je websites door je pagina’s te hernoemen en bij te maken, met of zonder klonen. Je begint nu met een setje pagina’s waarmee je wil starten en die moeten natuurlijk geschikt zijn om aan jouw plubliek te tonen.

Gutenberg editor en Spectra plugin

We hebben het er al eerder over gehad dat we met de ingebouwde Gutenberg editor werken om de pagina’s op te bouwen en hiermee zijn ook je start pagina’s opgebouwd. Tijdens het installeren van de Starter Website is er ook een plugin geinstalleerd: Spectra. Deze voegt meer dan 25 pakket blokken toe aan de reeds bestaande blokken van Gutenberg. Spectra is van dezelfde makers als het Astra Theme en de combinatie is licht, gebruiksvriendelijk en biedt volop mogelijkheden voor een professionele opmaak.

Spectra heeft ook blokken die al bestaan in Gutenberg zoals een afbeeldingenblok. In die van Spectra zitten echter veel meer mogelijkheden zoals o.a. het toepassen van een masker op je afbeelding. Daarmee kun je bijvoorbeeld een blob-vorm maken.

Teksten en afbeeldingen aanpassen

In dit onderdeel leg ik je uit hoe je de teksten en de foto’s van de geïmporteerde opmaak eenvoudig aan kan passen. In het voorbeeld gebruik ik de homepage van de website die ik gegenereerd heb. Het principe werkt vervolgens voor iedere pagina het zelfde.

Open de pagina die je gaat bewerken via:

  1. De achterkant van je website: Pagina’sNaam Pagina Bewerken óf:
  2. Voorkant website: MenuPaginaPagina bewerken

Werken in de Gutenberg editor

Je bent nu in de Gutenberg Blokkeneditor en hier kun je alles aanpassen. De pagina’s zijn helemaal opgebouwd uit blokken die bestaan uit containers die uit kolommen bestaan. In deze kolommen komen de elementen te staan zoals bijv. een heading, paragraaf, afbeelding etc.

ContainerKolomElement(en)

Ik snap dat dit in eerste instantie een beetje wazig klinkt, maar ik laat het je hieronder zien met een voorbeeld van mijn Starter Website Home pagina. Hier heb ik wat onderdelen uitgelicht voor wat meer uitleg:

  1. Navigatie: deze kun je via de 3 streepjes laten zien of verbergen. Hier kun je altijd zien hoe de verschillende onderdelen zijn opgebouwden waar die zich bevinden op de pagina. Je ziet de containers waaruit de pagina bestaat en als je deze openklapt zie je wat er in betreffende container zit.
  2. Container: als je hierop klikt geeft hij in het navigatie overzicht aan welk onderdeel je bezig bent.
  3. Element: (Heading, paragraaf, afbeelding etc.) Als je hierop klikt zie je in de navigatie waar je bent en je krijgt in een uitklapvenster mogelijkheden te zien om je element te transformeren naar iets anders.
  4. Tekst veranderen: Als je 3x in het tekstblok klikt dan wordt de hele tekst geselecteerd en kun je deze vervolgens veranderen. In de editor die in de balk erboven staat kun je kiezen voor verschillende extra opties.
  5. Weergave: hier kun je verschillende weergaven kiezen voor de rechterkolom. Er zijn mogelijkheden voor Astra, Spectra, Ai en Instellingen. Het makkelijkste is om hem zo te zetten zoals ik heb gedaan: de Instellingen laten zien. Je kunt dan elke keer makkelijk kiezen voor de instellingen van het betreffende blok of voor de hele pagina.
  6. Algemeen: In het 1e tab staan altijd de algemene instellingen van het element dat je bewerkt. Voor de verschillende elementen zijn er verschillende mogelijkheden. Probeer hier uit wat voor jou de beste keuze is. Via het pijltje helemaal linksboven in het menu (naast 1. kun je altijd weer een stapje terug.)
  7. Stijl: Hier kun je het design van het onderdeel aanpassen (kleur, lettertype, rand, schaduw etc.)
  8. Opslaan: Als je wijzigingen hebt aangebracht vergeet dan niet om op te slaan. Zelf doe ik het regelmatig even tussendoor.

Afbeeldingen aanpassen

Er zijn 2 soorten afbeeldingen in de opmaak van de pagina’s; de achtergrondafbeeldingen en de gewone afbeeldingen. Ik zal van beide uitleggen hoe je deze kunt aanpassen.

Achtergrondafbeeldingen

De eerste container van de homepage in mijn voorbeeld is een zogenaamde header en hierin zit een achtergrondafbeeding. Dat kun je zien doordat de tekst over de afbeelding heenschuift en in de container zit verder ook geen afbeeldingselement.

➔ Klik in de container waar de achtergrondafbeelding zit
➔ Klik op Style tab in de rechterkolom

  1. Klik op Change Image en je mediatheek wordt geopend. Hier kun je nu een afbeelding kiezen die je er al in hebt staan, of een nieuwe afbeelding uploaden.
  2. Hier verander je de positie van de foto door met het rondje te schuiven.

💡 Tip: Voeg altijd een alternatieve tekst (alt-tekst) toe. Dit is een korte beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is – belangrijk voor toegankelijkheid en SEO.

Gewone afbeeldingen

Als je op een gewone afbeelding in de opmaak klikt dan kun je die op twee manieren vervangen:

  1. Via Vervangen in het balkje dat boven de foto staat. Je kunt het dan via de Mediatheek doen of rechtstreeks een afbeelding uploaden vanaf je computer. Dat laatste is heel handig als het een nieuwe afbeelding betreft, je slaat dan de hele Mediatheek over.
  2. Via de tab Algemeen (General) aan de rechterkant, je komt dan in de mediatheek terecht.

💡 Tip: Lees het artikel Wat je echt moet weten over het plaatsen van foto’s op je website.

Inhoud toevoegen

Het is uiteraard ook mogelijk om zelf inhoud toe te voegen om de opmaak van de pagina’s verder naar je hand te zetten. Met de combinatie van de standaard Gutenberg editor en de Spectra plugin heb je een ruime keuze uit elementen (blokken) die je kunt plaatsen. Volg de volgende stappen om je inhoud toe te voegen:

  1. Ga op het blok staan waar je nieuwe content onder moet komen
  2. Klik op de + (plus) linksboven
  3. Kies voor Container linksboven bij de Spectra blokken
  4. Kies het aantal kolommen dat deze sectie moet krijgen.
  5. Kies een element aan de linkerkant en sleep deze naar de + van de kolom. (scroll naar beneden om alle keuzes te zien)
  6. Pas je element aan met de opties die in de balk aan de rechterkant staan.

💡 Tip: Start altijd met een container, dit kun je zien als een sectie waar de overige content in verzameld wordt. Omdat je in een container ook bijv. een achtergrondkleur in kan stellen, kun je op deze manier onderscheid maken tussen de verschillende secties van je webpagina.

Als je op deze manier alle pagina’s afwerkt, dan kun je dit onderdeel ook afvinken. Je hebt nu de basis van je website staan en het meeste werk is gedaan.

10. Handige plugins om direct te installeren

Wat is een plugin?

Een plugin is een stukje software dat je installeert binnen WordPress om extra functies aan je website toe te voegen. Het is een zipbestandje met code dat zichzelf binnen de website installeert. Zo kun je je site uitbreiden zonder dat je zelf hoeft te programmeren.

Denk aan contactformulieren, beveiliging, back-ups of zoekmachineoptimalisatie. Er zijn duizenden plugins beschikbaar, zowel gratis als betaald.

Waar vind je plugins?

Plugins vind je direct in het dashboard via Plugins → Nieuwe plugin. In het zoekveld kun je zoeken op naam of functie, bijvoorbeeld “contactformulier” of “SEO”. Dit zijn gratis plugins of in ieder geval een gratis versie van premium plugins, zo kun je altijd eerst uitproberen voordat je kosten gaat maken.

Daarnaast bestaan er betaalde plugins met extra mogelijkheden of ondersteuning. Die kun je downloaden van de website van de maker of van marktplaatsen zoals CodeCanyon en dan via het dashboard inladen.

Er zijn duizenden plugins voor WordPress en je kan je wel voorstellen dat daarin een enorm kwaliteitsverschil zit. Doe daarom altijd goed onderzoek voordat je een plugin installeert. Een verkeerde of onveilige plugin kan je website behoorlijk kwetsbaar maken voor bijvoorbeeld hackers. Kijk in ieder geval naar:

  • Het aantal actieve installaties (hoe hoger hoe beter).
  • Aantal sterren dat gebruikers geven en lees ook wat reviews.
  • Kijk hoe lang geleden de plugin geupdate is
  • Check op compatibility met je WordPress versie

Een plugin installeren

  1. Ga naar Plugins → Nieuwe plugin.
  2. Zoek de gewenste plugin in het zoekveld.
  3. Klik op Nu installeren en daarna op Activeren.

De plugin is nu actief en verschijnt in het menu aan de linkerkant of onder Instellingen, afhankelijk van het type.

Plugins installeren

Handige basisplugins

Het is goed om te beginnen met een basisset aan plugins die belangrijk zijn voor het goed functioneren van je website. Ik geef je de plugins waarmee ik in in iedere website start. Voor deze handleiding gaat het te ver om iedere plugin inhoudelijk te bespreken maar laat hierin Google (of Chat) je vriend zijn.

  • Beveiliging: All in One Security – beschermt je site tegen aanvallen en helpt je WordPress-installatie veilig te houden.
  • Back-ups: UpdraftPlus – maakt automatisch een kopie van je website.
  • SEO: Rank Math – helpt je website beter vindbaar te maken.
  • Formulieren: Fluent Forms – maak eenvoudig een contactformulier.
  • Caching/snelheid: LiteSpeed Cache – zorgt dat je website sneller laadt.
  • Spamfilter: SpamBee – voorkomt ongewenste reacties als je een blog hebt.
  • Cookies & privacy: Complianz – genereert automatisch een cookieverklaring en helpt je voldoen aan de AVG.
  • Statistieken: Site Kit by Google – koppelt je website aan Google Analytics en Search Console zodat je eenvoudig inzicht krijgt in je bezoekers.
  • Layout & blokken: Spectra (ontwikkeld door de makers van Astra, Brainstorm Force, en werkt daar naadloos mee samen) – breidt de standaard Gutenberg-editor uit met extra blokken en ontwerpmogelijkheden voor een flexibelere opmaak.

💡Tip: Installeer alleen de plugins die je echt nodig hebt. Te veel plugins kunnen je website traag en kwetsbaar maken.

11. Website publiceren

Je hebt je website opgebouwd, gevuld met inhoud en deze tekstueel nog een keertje goed nagelopen. Nu is het tijd om hem echt online te zetten! Voordat je dat doet, is het slim om de volgende checks nog even te doen.

Controleer je website

Test nog een keer goed hoe je website er op verschillende apparaten uitziet: desktop, tablet en mobiel. Zo zie je of alle afbeeldingen goed schalen, teksten leesbaar zijn en knoppen goed werken. Dit noem je responsiviteit.

💡Tip: Gebruik de ontwikkeltools in je browser (Open je webpagina → klik met rechtermuisknop → Inspecteren → Responsive mode) om te testen hoe je site eruitziet op verschillende schermgroottes.

Test de belangrijkste onderdelen

Loop je website systematisch door. Klik op alle menu’s, knoppen en links. Controleer je contactformulier door een testbericht te sturen en check of het in de juiste mailbox binnenkomt. Kijk ook of je favicon zichtbaar is en of de SEO-titels goed worden weergegeven in de browser (op de tab). Check je website ook in verschillende browsers als je daar toegang tot hebt (Chrome, Safari, Edge etc.)

Maak een back-up

Voordat je je website officieel publiceert, is het verstandig om een back-up te maken. Dit kun je op server doen of bijv. met de plugin UpdraftPlus. Hiermee kun je een volledige kopie van je website en database opslaan. Mocht er iets misgaan, dan kun je altijd terug naar dit punt.

Zichtbaarheid voor zoekmachines

Tijdens het bouwen stond je website waarschijnlijk nog verborgen voor zoekmachines. Ga in je dashboard naar Instellingen → Lezen en haal het vinkje weg bij “Zoekmachines ontmoedigen om deze site te indexeren”. Zo kan Google je website vinden en opnemen in de zoekresultaten.

Domein koppelen (indien nodig)

Werkte je eerst op een tijdelijk domein? Dan kun je nu de website verhuizen of koppelen aan je definitieve domeinnaam. Als je alles bij Cloud86 hebt geregeld, kun je dit eenvoudig doen via de kloonfunctie je account.

💡Tip: Als je voor een Medium pakket hebt gekozen bij Cloud86 kun je gratis gebruik maken van hun verhuisservice.

Gefeliciteerd! Je website is live 🎉

Een mooi moment natuurlijk om even bij stil te staan en de link naar je website in je netwerk te delen.

  • Maak social media posts.
  • Stuur een mail/nieuwsbrief naar je mailinglijst
  • Zet de link van je website in je e-mailhandtekening
  • Link je website in je social media profielen
  • Laat visitekaartjes maken en zet daar de link naar je website in een QR code

12. Website onderhouden en laten groeien

Als je je website live hebt gezet dat ben je nog niet klaar, een website is namelijk nooit helemaal ‘af’. Hij moet technisch onderhouden worden, maar het is ook belangrijk om hem inhoudelijk up-to-date te houden en verder te laten groeien. Een frisse website is goed voor je publiek maar ook voor de zoekmachines (lees: Google).

💡Tip: plan één moment per maand in om even door je website te lopen en kleine verbeteringen door te voeren. Kijk ook of je links en je contactformulier nog werken.

Up-to-date houden

Achter de schermen draait software die up-to-date moet blijven om goed en veilig te kunnen werken. Regelmatig onderhoud voorkomt storingen en houdt je website snel en betrouwbaar. Controleer zeker eens per maand of er updates beschikbaar zijn voor WordPress, je thema en je plugins. Klik bij elke update op Bekijken details voordat je hem uitvoert, zodat je weet wat er verandert.

💡Tip: Maak altijd eerst een back-up voordat je updates installeert.

Zorg voor recente back-ups

Zorg dat je website automatisch back-ups maakt zodat je altijd een recente versie achter de hand hebt. Zo raak je nooit informatie kwijt als er een keer iets mis mocht gaan. Met UpdraftPlus en een automatische server back-up van Cloud86 zit je goed. Controleer af en toe wel even of je back-ups ook echt werken.

Houdt je website geoptimaliseerd

Het is heel belangrijk om je website snel en overzichtelijk te houden.

  • Verwijder ongebruikte plugins en thema’s
  • Beperk het aantal plugins
  • Optimaliseer afbeeldingen zodat ze niet te groot en zwaar zijn

Plaats testimonials

Als je klanten geholpen hebt, vraag dan altijd om een testimonial/review en plaats deze op je website. Eén van de redenen waarom iemand jou verkiest boven iemand anders is om te zien hoe goed je anderen geholpen hebt met hetzelfde probleem.

13. Ten slotte

In ruim 8500 woorden heb ik je uitgelegd hoe je zelf je website kunt maken. Stap voor stap nam ik je mee in het hele proces van het kiezen van een domeinnaam tot het live zetten van je website. Een website bouwen is niet moeilijk als je gestructureerd en stapsgewijs aanpakt.

Als je je na het doorlezen van deze handleiding wat overweldigd voelt kan ik me dat heel goed voorstellen. In mijn 8+ jaar ervaring in het maken van WordPress websites heb ik zelf natuurlijk enorm veel geleerd, geoefend en gebouwd en ik leer nog iedere dag bij. De wereld van de technologie staat nooit stil.

Mocht je nu denken: heel leuk die handleiding, maar ik ga er toch liever niet zelf aan beginnen, neem dan gerust contact met me op. Boek vrijblijvend een kennismakingsgesprek en vertel me je plannen, dan kunnen we kijken of we een goede match zijn om jouw professionele website te maken.

0 reacties

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *